Кабінет міністрів України оприлюднив для громадського обговорення додаток до Державної програми стимулювання економіки для подолання наслідків Covid-19: "Економічне відновлення".
Як уже повідомлялося, в підготовці документа брали участь бізнес-асоціації, експерти та аналітичні центри, серед яких і Центр транспортних стратегій.
Програма стосується всіх секторів економіки. Одним з розділів програми пропонується захистити національних виробників від проявів несумлінної і зростаючого імпорту шляхом використання інструментів торговельного захисту; захисту національних виробників в торгово-економічній сфері, в тому числі від заходів протекціоністської політики інших держав шляхом попередження, лібералізації та скасування торговельних бар'єрів щодо українських товарів на зовнішніх ринках.
Що стосується безпосередньо транспорту, то, згідно з оприлюдненою презентації, частка сектора пасажирських і вантажних перевезень в ВВП може скоротитися за підсумками другого кварталу 2020 року на 24%, частка сектора в зайнятості може знизитися на 19%.
Відновлення транспорту та інфраструктури пропонується реалізувати за рахунок адаптивного карантину і додаткових антикризових заходів з боку уряду.
За оцінками експертів, найбільше в результаті коронакрізіса будуть вражені авіакомпанії, оскільки для них пасажирські перевезення займають значне місце в структурі доходу (83%). Ж / д, водні та авто підприємства також відчувають удар з-за зниження попиту на вантажні перевезення, що обумовлено уповільненням економіки і зниженням обсягів виробництва та експорту основними замовниками.
У залізничній галузі через уповільнення економіки очікується падіння вантажоперевезень на 5% тільки в першому півріччі 2020 року. До того ж, оскільки більшість активів залізниці критично зношені, це негативно впливає на вартість, якість, швидкість і безпеку перевезень. Для модернізації "Укрзалізниці" необхідно інвестувати 30-60 млрд доларів до 2030 року. На думку експертів, відкриття ринку приватної тяги допоможе модернізувати рухомий склад за допомогою приватного капіталу.
У сфері пасажирських автоперевезень, як зазначено в документі, кількість перевезених пасажирів зменшилась майже вдвічі з 2013 року. Карантин тільки посилить цей тренд: в результаті заборони на міжміські та міжобласні перевезення, пасажиропотік впав на 16% в першому кварталі 2020 року.
Що стосується портової галузі, то зазначається, що українські порти є одними з найдорожчих як в регіоні Чорного моря, так і в порівнянні зі світовими аналогами. Нинішній рівень портових зборів є економічно необґрунтованим, що ще більш відчутно в умовах пандемії і карантинних обмежень.
Проте, наголошується, що кризу можна використовувати для створення передумов зростання. Так, кризові умови можуть стати поштовхом для проведення ключових реформ у портовій і залізничної галузях, запуску ринку внутрішніх перевезень, а також підготовки концесійних проектів, впровадження міжнародних норм безпеки, перегляду технологій інфраструктурного будівництва.
Як стимулюючих заходів для сектора транспорту та інфраструктури урядова програма пропонує забезпечити доступ до фінансів, ефективне регулювання і модернізацію.
Зокрема, мова йде про зниження податкового і адміністративного тиску; фінансуванні зарплатних витрат за умови припинення діяльності підприємств; підтримки для покриття постійних витрат на експлуатацію, утримання і технічне обслуговування.
Пропонується ввести податкові канікули; мораторій на виплати за зобов'язаннями; надати державну підтримку виробникам дорожньої техніки; частково скасувати орендні та лізингові платежі; надати фінансову підтримку авіасектор; ввести нульову ставку ПДВ для внутрішніх перевезень.
Для модернізації галузі пропонується заохочення капітальних інвестицій з метою заміни зношених основних фондів; лібералізація і забезпечення повноцінного функціонування ринків. Серед конкретних заходів названо поділ УЗ на операторів інфраструктури, вантажних і пасажирських перевезень; прийняття якісного закону про внутрішній водний транспорт; створення спеціального податкового та митного режиму для торгового флоту; реорганізація АМПУ; спрощення умов доступу до дорожнього контролю; використання альтернативних ресурсів для ремонтів доріг; створення ефективного габаритно-вагового контролю на автошляхах і т.д.




