Україна вирішила подати запит на консультації з Європейським Союзом у зв'язку із запровадженими Польщею обмеженнями щодо транспортування товарів українськими перевізниками до ЄС.
Цю інформацію, яка поки що не оприлюднюється публічно, Європейській правді підтвердили три джерела в уряді, причетні до процесу.
Відповідно до Угоди про асоціацію (статті 305-306), початок цих консультацій є першим формальним кроком до арбітражної суперечки через, як переконані в українському уряді, невиконання Євросоюзом своїх договірних зобов'язань.
Незважаючи на те, що формально уряд готується до суперечки з усім ЄС, реально поки що йдеться про порушення з боку одного з його членів – Польщі. "Це був вимушений крок, адже 2021 рік став максимально критичним в автомобільній історії Україна-Польща", - пояснив один із співрозмовників ЄвроПравди.
Проблема полягає в тому, що Польща обмежує проїзд українських вантажівок з товарами, що виробляються для експорту – як до польських покупців, так і до транзиту в інші держави. Уряд Польщі не видає необхідної кількості дозволів українським перевізникам. У Мінінфраструктури оцінюють збитки українських експортерів у суму "близько 500 млн. євро минулого року" та прогнозують зростання збитків у 2022 році.
В уряді, незважаючи на публічні оптимістичні заяви, не надто розраховують на мирне вирішення спору, адже всі попередні спроби переконати Польщу виконати її зобов'язання завершилися нічим, і публічні попередження з боку України також не вплинули на позицію Варшави.
Раніше в історії українсько-європейських відносин уже мав місце арбітраж, того разу через порушення Угоди з боку України. Йдеться про запроваджену Києвою заборону на експорт необробленої деревини, яка, втім, не допомогла зупинити безконтрольні вирубки у Карпатах.




