Ми беремо участь
uk

Пошукова форма

На вантажному кордоні – знову багатолюдно! Але далекобійники мітять не до Європи.

21 Квітень
2022

На вантажному кордоні – знову багатолюдно! Але далекобійники мітять не до Європи.

 

На передодні вихідних Білорусь вжила заходів у відповідь на заборону Євросоюзу, пов'язану з пересуванням білоруських та російських вантажоперевізників територією ЄС. З півночі 16 квітня європейським перевізникам заборонили переміщення через митний кордон ЄАЕС. Обмеження з перевезень не торкнулися тих транспортних засобів, які перевозять пошту та живих тварин. Фури, які встигли в'їхати до 16 квітня, мають тиждень у запасі, щоби виїхати назад.

Однак це зовсім не означало, що потік вантажів через кордон знизився. Просто порядок буде іншим. Тепер європейським перевізникам дозволено перетинати кордон із Білоруссю та доїжджати до встановлених місць, де здійснюватиметься перечіпування, перевантаження або перевалка вантажів у машини білоруських та російських фірм. Державний митний комітет визначив 14 таких точок на кордоні. До брестських «Козловичів» прив'язані дві з них: транспортно-логістичні центри «Брест-Белтаможсервіс» (вул. Лейтенанта Рябцева, 45А) та «Брест-Белтаможсервіс-2» (поряд із ПП «Козловичі»). У перспективі ДМК за погодженням з Мінтрансом зможе визначати й інші місця для перечіпок, якщо буде така потреба.

Минулими вихідними у наших західних сусідів було відзначено світлим святом католицького Великодня, тому активність вантажоперевезень не була надто високою. Але з понеділка рух пішов. Кореспондент «Вечірки» вирушив у «Козловичі» та прилеглий до них транспортно-логістичний центр, щоб дізнатися, як це виглядає.

На під'їзді до прикордонного переходу – знову черги у два ряди. Поки – не дуже довгі, «хвіст» не дістався Клейників, бачили ми й більше. Але, що цікаво, машини стоять не на перетин кордону. Туди якраз проїжджають швидко. Більшість фур – і на європейських, і на білоруських, і на російських номерах – чекає на свою чергу в ТЛЦ. Хтось розвантажує тут товар, хтось забирає – і цей процес триває дуже активно. Видно, що для самих перевізників він поки що новинка: тут і інша схема оформлення документів, і поки що не до кінця відшліфована схема «один розвантажив – інший забрав». Часом забиваються усі смуги у бік «Козловичів» – доводиться підключатися до справи інспектору ДАІ та звільняти проїзд. Водії – білоруси, росіяни та поляки – активно спілкуються між собою. Видно, що така схема навантаження-розвантаження їм не дуже подобається – раніше було простіше, коли вантаж весь час у твоєму напівпричепі. Але настрій кращий, ніж тиждень тому. Коли Євросоюз оголосив про санкції, здавалося, що можна залишитися без роботи.

Ми ж разом із начальником Брестської митниці Сергієм Якутою вникаємо у нову специфіку перевезень.

– З 16 квітня транспортні засоби, зареєстровані на території Євросоюзу та здійснюють міжнародні перевезення вантажів, можуть прямувати до Білорусі через певні пункти пропуску до встановлених місць для здійснення вантажних операцій з перечіплення, перевалки або перевантаження. Загалом у Білорусі таких місць 14, з них вісім – це зони митного контролю у транспортно-логістичних центрах, а шість – зони очікування, – зазначає Сергій Миколайович. – У ТЛЦ у нас організовані всі необхідні заходи щодо перевантаження, перевалки чи перечіплення транспортних засобів. Виглядає це так. Наприклад, польський перевізник завантажив іноземний товар на адресу білоруського отримувача, що у Мінській області. При поміщенні товару під процедуру митного транзиту у пункті пропуску «Козловичі» йому пропонується проїхати до найближчого ТЛЦ для здійснення вантажних операцій. Транспортний засіб прибуває до ТЛЦ. У одержувача товару можна відразу провести митну очищення цього товару, тобто. подати імпортну декларацію, заплатити всі необхідні платежі та випустити товар у вільний обіг на території Білорусі. Є також можливість у польського перевізника, щоб не повертатися додому порожнім, завантажити наш білоруський експортний вантаж або забрати наш білоруський напівпричіп з вантажем та доставити його європейським одержувачам.

Вантажні операції, за словами Сергія Якути, залишаються на розсуд самих перевізників. Кому зручніше здійснювати перечіпування, тобто. міняти тягач європейського перевізника на білоруську чи російську, ті просто залишають у ТЛЦ напівпричіп, і вантаж його не залишає. Перевантаження, відповідно, припускає, що на кордон приїде порожня фура – і до неї співробітники «Белмитсервісу» перевезуть весь вміст із вантажівки із суміжної території. Перевалка так ж передбачає перевантаження товарів, але з видачею нових супровідних документів (наприклад, із залізничного транспорту на автомобільний). «Тут все залежить від того, як спрацює наш бізнес, – наголошує начальник Брестської митниці. – Перечіплення вантажу – безумовно, найшвидший спосіб. Але рішення залишається за самими вантажоперевізниками».

Судячи з першого дня дійсно активної діяльності в ТЛЦ, затребувані поки що всі варіанти переміщення вантажів. У співробітників «Белмитсервісу» вистачає роботи, а водії звикають до нових реалій. Такий ось калейдоскоп подій лише за тиждень…