У суботу президент США Дональд Трамп закликав забезпечити безкоштовний транзит через Суецький та Панамський канали для всіх військово-морських та торговельних суден США. Зауваження щодо Панами відображають його попередні заяви, але це перший випадок, коли Трамп висунув аналогічні вимоги щодо доступу до Суецького каналу.
У дописі в соціальних мережах Трамп заявив, що Суецький канал, побудований Францією та Єгиптом, «не існував би без Сполучених Штатів Америки», і сказав, що він доручив державному секретарю Марко Рубіо «негайно зайнятися цією ситуацією та увічнити її пам'ять». Ці зауваження викликали обурення політичного класу Єгипту, але не його правителів, які зберігають мовчання.
Суецький канал був побудований французьким дипломатом Фердинандом де Лессепсом компанією «Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez» під час Громадянської війни в США за підтримки міжнародних акціонерів. Роботи, що фінансувалися приватним шляхом, розпочалися в 1859 році і спочатку залежали від примусової праці. Незважаючи на попередження скептиків та значну кількість жертв під час будівництва, канал відкрився наприкінці 1869 року і одразу ж мав комерційний успіх. Він перейшов до рук Великої Британії в 1882 році, і британські війська захищали його від нападу, доки Єгипет не націоналізував його в 1956 році. За нинішньої єгипетської адміністрації його було розширено та збудовано нові паралельні канали для двостороннього руху.
За даними Al Jazeera, трафік зі США становить близько 10-20 відсотків обсягу перевезень Суецьким каналом і генерує збори у розмірі 400-700 000 доларів США за кожен трафік судна для Адміністрації Суецького каналу уряду Єгипту. Скасування цих зборів стане значним ударом по вже скороченому фінансовому стану SCA.
Єгипетські коментатори висловили здивування вимогою Трампа та поставили під сумнів, чи залежить існування каналу від США, враховуючи історію його експлуатації Францією, Британією та Єгиптом.
«[Єгипет] відмовився від будь-яких військових баз американців, а до них і росіян», – заявив єгипетський член парламенту Махмуд Бадр у заяві в соціальних мережах. «Суецький канал був побудований єгиптянами їхньою кров’ю, націоналізований єгиптянами та охороняється єгипетською армією».
Єгипетський громадянський демократичний рух, до якого входять кілька опозиційних політичних партій країни, звинуватив Трампа у «відсутності історичної обізнаності та неприйнятній зарозумілості».
«Єгипетський народ вважає Суецький канал червоною лінією і ніколи не прийме жодного посягання на суверенітет і національну безпеку Єгипту», – йдеться у заяві групи. «Вони підуть стопами своїх батьків і дідів, захищаючи свободу та територіальну цілісність своєї нації».
Безпека Червоного моря
Протягом минулого року рівень трафіку Суецьким каналом різко знизився через загрозу з боку хуситів у Червоному морі. У 2024 році бойовики здійснили понад 100 нападів і спричинили два затоплення суден біля берегів Ємену; торговельне судноплавство зараз обережно підходить до Суецького маршруту, а трафік на каналі скоротився на 60 відсотків з 2023 року.
Заявлена мета хуситів – припинення вогню в Газі – ненадовго була досягнута за підтримки США в січні; Ізраїль припинив це припинення вогню в березні, і США перейшли до інтенсивної кампанії авіаударів, щоб придушити здатність хуситів перешкоджати судноплавству. У разі успіху ця кампанія принесе користь Єгипту та Суецькому каналу.
Хоча темпи операцій хуситів знизилися, угруповання все ще має можливість запускати дрони та ракети – поки що зосереджуючись на цілях ВМС США та Ізраїлю. Рівень торговельного судноплавства в Червоному морі залишається низьким, і більшість провідних судноплавних компаній заявили, що вони чекатимуть, поки не закінчаться бойові дії, перш ніж повертати свої кораблі в цей район.




