Ми беремо участь

Пошукова форма

5 досягнень 2018 року: Національний морський рейтинг України

11 Квітень
2019

4 квітня 2019 року в Одесі відбудеться урочиста церемонія нагородження переможців Національного морського рейтингу України за підсумками 2018 року. Редакція журналу «Порти України» та інформаційно-аналітичний центр «BlackSeaTrans» продовжує публікацію результатів наших підрахунків.

Досягнення року ― 2018

Переможець у цій номінації визначається групою експертів. За результатами опитування, в якому брало участь 80 експертів (їх повний список опублікований у журналі і на сайті Національного морського рейтингу України ― www.UkrainianMaritimeRating.com), головним досягненням 2018 року на водному транспорті України названо створення і початок роботи Державної служби морського та річкового транспорту України ― Морської адміністрації. Цьому досягненню віддали свої голоси 24 експерти.

Експерти відзначали, що «багаторічна спільна робота великої кількості професіоналів і патріотів галузі щодо створення такого органу успішно завершилася», «створена Морська адміністрація ― окремий центральний орган виконавчої влади, якому передано функції з організації та управління системою безпеки в країні», «через багато років після ліквідації за часів команди Януковича Укрморрічфлоту, нарешті, морська галузь отримала свій орган управління», «наступний крок ― формування такої морської адміністрації України, яка буде діяти за прозорими професійним правилами, прийнятими в усьому світі».

Як зазначав один з експертів, «22 серпня 2018 року можна вважати днем народження Морської адміністрації, оскільки Кабмін саме в цей день ухвалив рішення про можливість здійснення Морською адміністрацією покладених на неї повноважень і функцій щодо реалізації державної політики у галузях морського і річкового транспорту, торговельного мореплавства, судноплавства і внутрішніх водних шляхів, навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства, а також в галузі безпеки на морському та річковому транспорті».

На другому місці ― успішне проходження Україною перевірок міжнародних організацій (аудиту IMO й інспекції EMSA)

Експерти відзначали, що зробити це вдалося завдяки «структурі та нормативному забезпеченню, розробленим фахівцями галузі у попередні роки».

Як зазначив один з експертів, «значущим для галузі вважаю факт успішного проходження Україною в червні 2018 року першого в історії країни аудиту Міжнародної морської організації (ІМО). Результатом стало формування нової культури взаємодії з Міжнародною морською організацією та підвищення рівня наших взаємин. Ми проаналізували повноту імплементації та якість виконання міжнародних обов'язкових інструментів ІМО, визначили завдання на найближчий час щодо зміни наших національних нормативно-правових актів, на середньострокову перспективу ― щодо приєднання до важливих міжнародних конвенцій і протоколів, а також на довгострокову перспективу щодо створення умов і приєднання до Паризького меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю суден державою порту».

Як зазначив інший експерт, «успішно пройшла інспекція національної системи освіти, підготовки та дипломування моряків, медичних стандартів України на предмет виконання вимог Директиви 2008/106/ЄС та Міжнародної конвенції про підготовку, дипломування моряків та несення вахти 1978 року з поправками (STCW), проведеної Європейським агентством з морської безпеки (EMSA) в квітні 2018 року. Схвалення EMSA дає можливість українським морякам працювати на суднах під прапорами країн Європейського Союзу».

На третьому місці ― введення в дію потужностей нового зернового терміналу компанії «М.В. Карго» у порту Южний

Експерти відзначали, що «цей спільний проект компанії «М.В. Карго» з компанією «Каргілл» на сьогодні найбільший з тих, що мають запрацювати в морських портах», що «річна потужність нового глибоководного терміналу при повній реалізації проекту сягне 5 млн тонн», що «загальна сума інвестицій в будівництво терміналу ― 150 млн доларів», що «це хороший приклад державно-приватного партнерства, оскільки значний обсяг робіт для терміналу, пов'язаний зі створенням акваторії нового причалу № 25 і підхідного каналу до причалу, виконувала АМПУ».

На четвертому місці дві події, які набрали однакову кількість голосів, ― створення Морської палати України і зростання річкових вантажоперевезень

Експерти відзначали «створення Морської палати України як прояв активізації громадянських інститутів у протидії корупції, в обговоренні та просуванні важливих для галузі проектів нормативних актів», «важливість мобілізації професіоналів для вирішення проблем морської галузі, чому має послужити створення Морський палати», «останню спробу «сіяти добре і розумне» в адміністративно-правовому полі України щодо морегосподарського комплексу».

Як зазначив один з експертів, «МПУ може стати ковтком свіжого повітря серед болота. Але це можливо лише в тому випадку, якщо ідею підтримають широкі кола морської громадськості та спонсори від ще не задушеного бізнесу, що дозволить створити по-справжньому дієздатний орган. Насамкінець це просто питання самозбереження і виживання морської транспортної галузі України».

Експерти відзначили «істотне збільшення вантажоперевезень по Дніпру», «зростання перевезень вантажів внутрішніми водними шляхами України».

На п'ятому місці також дві події року ― зростання контейнерообігу українських морських портів та законодавче оформлення принципу «єдиного вікна» при оформленні вантажів

Експерти відзначали «зростання контейнерообігу українських терміналів на 17%», «продовження зростання контейнерообігу і його перевищення в 2018 році рівня докризового 2013 року», що «в 2018 році багато судноплавних ліній встановили свої персональні рекорди за обсягами вантажів, переміщених через українські термінали ― ідеться про зростання числа навантажених контейнерів».

Експерти відзначали, що «прийняття парламентом законопроекту №7010 поклало початок впровадженню принципу «єдиного вікна» при оформленні вантажів», «хоча до документа досить багато питань, можна сказати, що це перший серйозний крок до спрощення бюрократичних процедур і підвищення привабливості українських портів».

Інші досягнення

Серед найбільших досягнень експерти відзначали також, що «інвестори все ще хочуть вкладати гроші в нашу країну», «введення в дію у морському порту «Ольвія» нового зернового терміналу компанії «Єврозовнішторг», яке залучило до країни значні іноземні інвестиції і призвело до створення близько 150 робочих місць», «вихід на український ринок глобального портового оператора DP World Group», «розвиток групи компаній ТІС в порту Южний, де в 2018 році встановили низку рекордів із перевалки вантажів через свої причали», «прекрасні результати і висока соціальна активність групи терміналів ТІС», «старт проектів концесії морських портів «Ольвія» і «Херсон» та підготовка ТЕО за участю консорціуму міжнародних експертів».

Найбільшими досягненнями експерти також називали «проведення великої програми щодо днопоглиблення в низці морських портів із залученням іноземних компаній на основі відкритих конкурсів», «істотне збільшення перевезень внутрішніми водними шляхами», «позитивну динаміку вантажоперевезень по Дніпру», «введення в дію нового зернового комплексу «Нібулона» в Миколаєві, постійне зростання і новаторство цієї компанії», «розвиток програми суднобудування «Нібулона», «запуск SHIPNEXT ― першого працюючого міжнародного морського транспортного майданчика, базованого на машинному навчанні, автоматизації, основи лінійного програмування і блокчейн-технології», «завершення інфраструктурної частини поромної переправи Орлівка-Ісакча», «відкриття контейнерного сервісу «Оушен Нетворк Експрес», «інвестпроект із розширення контейнерного терміналу «Бруклін-Київ Порт» в Одеському порту і підписання меморандуму про співпрацю з компанією CMA CGM», «лібералізацію правил плавання по ХМК і БДЛК, яка значно полегшила роботу флоту і терміналів», «організацію роботи низки регулярних контейнерних поїздів», «закріплення тенденції зростання обсягів перевалки українського зерна на експорт, коли рівень в 40 млн тонн став «ординаром» вантажопереробки цього виду вантажу», «скасування екологічного контролю».

Експерти також відзначали серед досягнень «набуття чинності нового закону про приватизацію, який заклав ґрунт під можливу майбутню приватизацію нестратегічних об'єктів портової інфраструктури», «спрощення процедури виконання днопоглиблювальних робіт в акваторіях портів (шляхом включення їх до переліку робіт, які не потребують оформлення дозвільної документації на будівництво)», «зміни до постанови КМУ №406 ― тепер узгодження будівельних робіт буде менш важким і не вимагає наявності документів на земельну ділянку в акваторії порту», «успішне завершення судового спору, пов'язаного з питанням справляння плати за послуги при в‘їзді-виїзді автомобілів з вантажами до (з) Одеського порту», «схвалення урядом (постанова КМУ від 18.12.2018 № 1108) оновленої Морської доктрини на період до 2035 року», «створення Наглядової ради АМПУ», «рішення про створення Науково-експертної ради Національної академії наук України при МІУ», «успішно проведену акредитацію інженерних спеціальностей Національного університету «Одеська морська академія» та інші.

Як зазначив один експерт, «в 2018 році, на мій погляд, реформування всієї морської галузі досягло якогось піку, після якого стало очевидно, що повернення до минулого або гальмування не буде. І в цьому я бачу певний позитив. У факті безповоротності. Інша справа, які наслідки цих реформ. Учасники розділені на два табори ― прихильники і провідники змін та їх супротивники і критики. Перебуваючи швидше на боці останніх, я, тим не менш, визнаю очевидне: галузь функціонує, справляється з головним своїм завданням ― перевалкою вантажів як для нашої країни, так і з залишками транзитних вантажопотоків. Вражає будівництво нового терміналу MV Cargo, радує те, що вцілів і розвивається порт «Ольвія», термінали Миколаївського регіону, штатно працює Одеський порт і порт «Южний». Адже стабільність сьогодні можна прирівняти до досягнення».