
На найбільшому в Казахстані транспортно-логістичному форумі, який зібрав понад 1000 учасників, IRU наголосила на перетворюючій ролі автомобільних перевезень у Центральній Азії та Євразії за останні десятиліття, а також необхідність зосередити увагу на «трьох D» на додаток до основного «D» — розвитку.
В Алма-Аті пройшов «Сьомий міжнародний бізнес-форум з транспорту та логістики: Новий Шовковий шлях», організований Міністерством транспорту Казахстану. У заході взяли участь делегати із 33 країн. Відкриваючи форум з відеозв'язку, Президент Казахстану наголосив, що транспорт та логістика є двигунами економіки та міжнародного співробітництва.
Після виступу Президента та стратегічної сесії міністрів Генеральний секретар IRU Умберто де Претто виступив із основною доповіддю. Він нагадав, що 25 років тому IRU та її члени провели пілотні операції в рамках проекту NELTI, перевіряючи здійсненність автомобільних перевезень між Китаєм та ЄС за північним, центральним та південним маршрутами.
«Хоча багато політиків та представників бізнесу скептично ставилися до цього проекту, він виявився далекоглядним, зв'язавши великі промислові та споживчі регіони через країни Євразії та Центральної Азії», — сказав Умберто де Претто.
Результати проекту стали каталізатором ключових досягнень, таких як будівництво стратегічно важливого транспортного коридору «Західна Європа – Західний Китай», приєднання Китаю до Конвенції МДП та модернізація міжнародних угод щодо автомобільних перевезень. Сьогодні автомобільні перевезення між Китаєм та ЄС стали повсякденною практикою, значно знижуючи витрати та час доставки.
Умберто де Претто також наголосив на важливості стійкості. «Стійкий та надійний транспортний зв'язок вимагає такого ж стійкого та надійного сектору автомобільних перевезень. Це є ключовим напрямком роботи IRU щодо просування галузі у всьому світі, з особливим акцентом на так звані “три D”: брак водіїв, цифровізацію та декарбонізацію».
На заході члени IRU із семи країн – ABADA, AIRCUZ, ASMAP, AIRTO KR, BAMAP, KAZATO та THADA – підтвердили ці послання, ділячись своїм досвідом про те, як спільними зусиллями зміцнити сектор, усуваючи перешкоди для торгівлі та перевезень.
Восьме засідання міністрів транспорту Організації тюркських держав, яке відбулося в Алма-Аті в рамках форуму, було присвячене розвитку Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту з використанням цифрових інструментів та електронних процедур транзиту. Міністри домовилися прискорити впровадження цифрових інструментів, таких як eTIR, e-CMR та електронні дозволи (e-Permits).
У рамках окремого партнерського діалогу, організованого Євразійською економічною комісією, міністерства, асоціації, логістичні компанії та органи контролю обговорювали затримки на кордоні, міграційне законодавство, дозволи, невідповідність між митними та транспортними законами, а також механізми заміни причепів.
Відкриваючи діалог, Умберто де Претто наголосив на важливості державно-приватного партнерства: «Оператори працюють на місцях. Вони найкраще знають, як ефективно та стійко організувати послуги. Вкрай важливо, щоб уряди прислухалися до нас».
Діалог завершився церемонією нагородження, на якій було відзначено провідних операторів автомобільних перевезень Євразії.
На високому рівні в рамках двосторонньої зустрічі перед форумом Умберто де Претто та Міністр транспорту Казахстану, Його Превосходительство Нурлан Сауранбаєв обговорили ключову роль автомобільного транспорту та системи МДП (TIR) у підвищенні прозорості транзиту та торгівлі.
"Автомобільний транспорт подібний до електрики: він йде шляхом найменшого опору", - сказав Умберто де Претто. «Уряди мають повністю використовувати доступні їм м'які заходи, такі як системи МДП (TIR) та CMR, а також їх цифрові версії, включаючи TIR-EPD для попереднього управління ризиками та спеціальні «зелені коридори» МДП на кордонах».
Нурлан Сауранбаєв запросив IRU допомогти у створенні єдиної карти автомобільного транспорту Євразії, що об'єднує ключові дані про транспортні та транзитні маршрути, тверду інфраструктуру, а також поточні та прогнозовані обсяги вантажоперевезень. Це дозволить застосувати більш гармонізований підхід, забезпечуючи галузі можливість справлятися з зростаючими обсягами вантажоперевезень.
Так само, як за часів Шовкового шляху, Казахстан продовжує відігравати центральну роль у регіональній та світовій торгівлі. Він довгий час вважався «золотим мостом» між Китаєм та Європою.