25 Липень
2019
Приватний бізнес категорично проти введення "Укрзалізницею" нового порядку визначення плати за користування вагонами під час виконання вантажних операцій.
Про це йдеться в блозі члена міжнародного комітету експертної ради при Міністерстві інфраструктури України Валерія Ткачова на порталі "Ліга", повідомляє ЦТС.
Документ, який повинен вступити в силу з 1 серпня 2019 року, стане причиною подорожчання користування вагонами під час завантаження / розвантаження в 3-10 разів. "Укрзалізниці" це дозволить отримати додатково 3 млрд грн на рік. Однак бізнес-спільнота не підтримує те, яким чином це може бути реалізовано.
Перша причина - юридичну невідповідність порядку процедурі перегляду тарифів УЗ. За словами Ткачова, плата за користування вагонами перевізника під час вантажних операцій не є вільно регульованим тарифом і не може переглядатися в рамках реформи УЗ з дерегуляції вагонної складової ж / д тарифу, яка набрала чинності 19 лютого 2018 року. Вагони Центру транспортної логістики та інших структурних підрозділів УЗ є вагонами перевізника (тобто природного монополіста - УЗ), відповідно підлягають тільки державному регулюванню.
"Плата повинна переглядатися тільки шляхом зміни тарифного керівництва за відповідною процедурою. Порушення цього пункту дозволяє звернутися зі скаргою в АМКУ і МІУ, або в судовому порядку вимагати його скасування", - говорить він.
Друга причина - технологічне невідповідність введення плати за користування вагонами під вантажними операціями. Ткачов пояснює: у всіх власників під'їзних ж / д шляхів укладено договір з "Укрзалізницею" - єдиний технологічний процес. У ньому встановлений нормативний термін проведення всіх технологічних процесів під час вантажних операцій. Для кожного підприємства нормативний термін встановлюються індивідуально в залежності від протяжності під'їзних шляхів, ємності і потужності вантажних фронтів підприємства і багато чого іншого.
"За логікою речей УЗ не повинна взагалі стягувати плату за час знаходження вагонів на під'їзних коліях власника протягом нормативного терміну по ЄТП. Спочатку в Тарифному керівництві було передбачено тільки штрафні санкції за порушення (перевищення) нормативних термінів. Але зараз УЗ стягує погодинну плату за користування вагонами за весь період ", - пише Ткачов.
Третя причина - відсутність економічного обґрунтування підвищення вартості плати за користування вагонами під час вантажних робіт. "Будь-які тарифи, що встановлюються природним монополістом, повинні мати економічне обгрунтування (калькуляцію послуг), відповідати антимонопольному законодавству, затверджуватися уповноваженим державним органом", - додав він.
За словами Ткачова, подальше підвищення вартості перевезення вантажів ж / д транспортом стимулює вантажовідправників переорієнтувати свої вантажі на альтернативні види транспорту (автомобільний, річковий транспорт).
Підвищення вартості перевезення вантажів ж / д транспортом тільки в 2018 році призвело до падіння загального обсягу перевезення вантажів УЗ на 17,2 млн тн (-5,1%). За останні 7 років, з 2011 по 2018 рік, падіння обсягів перевезення склало 146,966 млн тн (-31,31%) - в тому числі і через зростання вартості перевезення. При цьому, вантажні перевезення - це єдина прибуткова діяльність "Укрзалізниці".
За даними Ткачова, в 2018 році ця діяльність компанії згенерувала 67,519 млрд грн доходу від реалізації послуг або 81% всіх доходів УЗ, а також забезпечила отримання операційного прибутку в розмірі 16,615 млрд грн.




