Ми беремо участь

Пошукова форма

Бізнес виступає проти нового порядку плати за користування вагонами УЗ

25 Липень
2019
Приватний бізнес категорично проти введення "Укрзалізницею" нового порядку визначення плати за користування вагонами під час виконання вантажних операцій.
 
Про це йдеться в блозі члена міжнародного комітету експертної ради при Міністерстві інфраструктури України Валерія Ткачова на порталі "Ліга", повідомляє ЦТС.
 
Документ, який повинен вступити в силу з 1 серпня 2019 року, стане причиною подорожчання користування вагонами під час завантаження / розвантаження в 3-10 разів. "Укрзалізниці" це дозволить отримати додатково 3 млрд грн на рік. Однак бізнес-спільнота не підтримує те, яким чином це може бути реалізовано.
 
Перша причина - юридичну невідповідність порядку процедурі перегляду тарифів УЗ. За словами Ткачова, плата за користування вагонами перевізника під час вантажних операцій не є вільно регульованим тарифом і не може переглядатися в рамках реформи УЗ з дерегуляції вагонної складової ж / д тарифу, яка набрала чинності 19 лютого 2018 року. Вагони Центру транспортної логістики та інших структурних підрозділів УЗ є вагонами перевізника (тобто природного монополіста - УЗ), відповідно підлягають тільки державному регулюванню.
 
"Плата повинна переглядатися тільки шляхом зміни тарифного керівництва за відповідною процедурою. Порушення цього пункту дозволяє звернутися зі скаргою в АМКУ і МІУ, або в судовому порядку вимагати його скасування", - говорить він.
 
Друга причина - технологічне невідповідність введення плати за користування вагонами під вантажними операціями. Ткачов пояснює: у всіх власників під'їзних ж / д шляхів укладено договір з "Укрзалізницею" - єдиний технологічний процес. У ньому встановлений нормативний термін проведення всіх технологічних процесів під час вантажних операцій. Для кожного підприємства нормативний термін встановлюються індивідуально в залежності від протяжності під'їзних шляхів, ємності і потужності вантажних фронтів підприємства і багато чого іншого.
 
"За логікою речей УЗ не повинна взагалі стягувати плату за час знаходження вагонів на під'їзних коліях власника протягом нормативного терміну по ЄТП. Спочатку в Тарифному керівництві було передбачено тільки штрафні санкції за порушення (перевищення) нормативних термінів. Але зараз УЗ стягує погодинну плату за користування вагонами за весь період ", - пише Ткачов.
 
Третя причина - відсутність економічного обґрунтування підвищення вартості плати за користування вагонами під час вантажних робіт. "Будь-які тарифи, що встановлюються природним монополістом, повинні мати економічне обгрунтування (калькуляцію послуг), відповідати антимонопольному законодавству, затверджуватися уповноваженим державним органом", - додав він.
 
За словами Ткачова, подальше підвищення вартості перевезення вантажів ж / д транспортом стимулює вантажовідправників переорієнтувати свої вантажі на альтернативні види транспорту (автомобільний, річковий транспорт).
 
Підвищення вартості перевезення вантажів ж / д транспортом тільки в 2018 році призвело до падіння загального обсягу перевезення вантажів УЗ на 17,2 млн тн (-5,1%). За останні 7 років, з 2011 по 2018 рік, падіння обсягів перевезення склало 146,966 млн тн (-31,31%) - в тому числі і через зростання вартості перевезення. При цьому, вантажні перевезення - це єдина прибуткова діяльність "Укрзалізниці".
 
За даними Ткачова, в 2018 році ця діяльність компанії згенерувала 67,519 млрд грн доходу від реалізації послуг або 81% всіх доходів УЗ, а також забезпечила отримання операційного прибутку в розмірі 16,615 млрд грн.