Ми беремо участь
uk

Пошукова форма

Чорноморська зернова ініціатива: що це таке і чому це важливо для світу

02 Жовтень
2022

Чорноморська зернова ініціатива: що це таке і чому це важливо для світу

 

Ініціатива була створена з метою відновлення експорту життєво важливих продуктів харчування та добрив з України до решти світу. Ось кілька ключових моментів, які слід зрозуміти.

 

З початку вторгнення Росії в Україну значно постраждав експорт зерна з України, а також продовольства та добрив з Росії. Збій у постачанні ще більше підштовхнув зростання цін і сприяв глобальній продовольчій кризі.

Чорноморська зернова ініціатива, за посередництва ООН і Туреччини, була створена для відновлення експорту життєво важливих продуктів харчування та добрив з України до решти світу. Ось кілька ключових моментів, які слід зрозуміти.

 

1. Угода про відновлення життєво важливих поставок

Україна, один із найбільших у світі експортерів зерна, зазвичай постачає на світовий ринок близько 45 мільйонів тонн зерна щороку, але після вторгнення Росії в країну наприкінці лютого 2022 року гори зерна накопичилися в силосах, а кораблі не змогли безпечний прохід до та з українських портів, а наземні шляхи не можуть компенсувати.

Це сприяло стрибку цін на основні продукти харчування в усьому світі. У поєднанні зі збільшенням вартості енергії країни, що розвиваються, були підштовхнуті до межі боргового дефолту, а все більше людей опинилося на межі голоду.

22 липня ООН, Російська Федерація, Туреччина та Україна погодили Чорноморську зернову ініціативу на церемонії підписання у найбільшому місті Туреччини Стамбулі.

Угода дозволила відновити експорт з України зерна, інших продуктів харчування та добрив, включаючи аміак, через безпечний морський гуманітарний коридор із трьох ключових українських портів: Чорноморська, Одеси та Південного/Південного, до решти світу.

Для реалізації угоди в Стамбулі було створено Спільний координаційний центр ( СКЦ ), до складу якого увійшли високопоставлені представники Російської Федерації, Туреччини, України та ООН.

Відповідно до процедур, виданих JCC, судна, які бажають взяти участь в Ініціативі, проходитимуть інспекцію біля Стамбула, щоб переконатися, що на них немає вантажу, а потім прямуватимуть через морський гуманітарний коридор до українських портів для завантаження. Коридор встановлюється JCC і контролюється 24/7 для забезпечення безпечного проходу суден. Судна на зворотному шляху також будуть перевірятися в інспекційній зоні біля Стамбула.

2. Мільйони тонн залишають Україну

Вантажі , які контролює Ініціатива, почали відправлятися з 1 серпня. До кінця місяця Україну покинули понад 100 суден із понад мільйоном тонн зерна та інших продовольства. Станом на середину вересня JCC повідомила, що близько трьох мільйонів тонн покинули Україну, що свідчить про позитивний прогрес. Сподіваємося, що з часом експортуватиметься до п’яти мільйонів тонн щомісяця.

Згідно з даними ООН, 51 відсоток вантажу наразі (станом на середину вересня) становила кукурудза, 25 відсотків пшениця, 11 відсотків соняшникова продукція, 6 відсотків ріпак, 5 відсотків ячмінь, 1 відсоток соєві боби. , і один відсоток інших харчових продуктів.

 

3. Приблизно третина поставок спрямовується безпосередньо до країн із низьким рівнем доходу

25 відсотків вантажу відправляється в країни з низьким і нижчим середнім доходом. Єгипет (8 відсотків), Індія та Іран (по 4 відсотки), Бангладеш, Кенія та Судан (по 2 відсотки), Ліван, Ємен, Сомалі, Джибуті (по 1 відсотку) і Туніс (менше одного на цент)

Це включає в себе зафрахтовані ООН судна, які доставляють гуманітарну продовольчу допомогу – Всесвітня продовольча програма ( ВПП ) закупила пшеницю – до Африканського Рогу та Ємену. Два зафрахтованих ООН судна вже покинули Україну, ще два очікуються незабаром. ВПП наразі закупила 120 000 метричних тонн пшениці для підтримки гуманітарної допомоги в країнах Африканського Рогу, Ємені та Афганістані.

Перше судно, зафрахтоване ВПП, пришвартувалося в Джибуті 30 серпня для підтримки боротьби з посухою на Африканському Розі. Друге зафрахтоване ООН судно, завантажене 37 500 метричними тоннами пшениці, відпливло 30 серпня і пришвартувалося в Туреччині 3 вересня, де пшеницю буде перемелено на борошно.

Потім це борошно буде завантажено на інше судно, яке відправиться до Ємену, щоб підтримати там гуманітарну допомогу Всесвітньої продовольчої програми. Третє та четверте судна, зафрахтовані ВПП, також постачатимуть пшеницю для операцій з надання допомоги.

Близько 25 відсотків зерна відправляється в країни з доходом вище середнього, включаючи Туреччину, Китай і Болгарію; і 50 відсотків у країни з високим рівнем доходу, такі як Іспанія, Нідерланди, Італія, Республіка Корея, Румунія, Німеччина, Франція, Греція, Ірландія та Ізраїль.

В ООН зазначають, що все зерно, яке надходить з українських портів завдяки Ініціативі, приносить користь людям, які цього потребують, оскільки допомагає заспокоїти ринки та обмежити зростання цін на продукти харчування.

Усі рухи суден можна знайти на веб- сайті Чорноморської зернової ініціативи , де також містяться корисні факти та цифри.

4. Ціни на продукти падають

Є вагомі ознаки того, що Ініціатива досягає успіху в одній зі своїх ключових цілей — зниженні цін на продукти харчування.

На брифінгу для преси в середині вересня Ребека Грінспан , генеральний секретар торгового агентства ООН, відомого як ЮНКТАД , і Амір Абдулла , координатор ООН з Чорноморської зернової ініціативи, привітали факт падіння цін протягом п’яти місяців. рядок: індекс цін на продукти харчування знизився майже на 14 відсотків від свого піку в березні цього року.

Пан Абдулла пояснив, що падіння цін означало, що ті, хто накопичував зерно в надії продати з більшим прибутком, тепер продають, а це означає, що зараз на ринках більше продовольства, що призводить до подальшого падіння цін. Пані Грінспан, яка також є координатором Глобальної цільової групи ООН , створеної для допомоги країнам у подоланні потрійних економічних потрясінь, посилених наслідками війни в Україні, зазначила, що це робить величезну різницю в глобальній вартості життєва криза. 

У всьому світі рекордні 345 мільйонів людей у понад 80 країнах наразі стикаються з гострою нестачею продовольства, а до 50 мільйонів людей у 45 країнах ризикують зазнати голоду без гуманітарної допомоги.

У серпні виконавчий директор ВПП Девід Бізлі оголосив відкриття чорноморських портів «найважливішою справою, яку ми можемо зробити зараз, щоб допомогти голодуючим у світі». Він попередив, що, хоча це само по собі не зупинить голод у світі, повернення українського зерна на світові ринки підвищить шанси запобігти розгортанню світової продовольчої кризи .

 

5. Для подальшого успіху необхідна постійна співпраця

ООН чітко усвідомлює, що безперебійне відправлення вантажів з українських портів вимагатиме подальшої співпраці України та Росії. Пан Абдулла високо оцінив «дух співпраці» між сторонами Ініціативи. Він також відзначив особливу роль, яку відіграють Туреччина та ООН у підтримці процесу.

Однак, оскільки війні не видно кінця, майбутнє невизначене.

Поточна ініціатива може бути продовжена після початкових 120 днів після дати підписання 22 липня, якщо сторони цього захочуть. Команда JCC у Стамбулі вже думає про продовження угоди. Пан Абдулла залишається позитивним, висловлюючи надію, що «за посередницьких зусиль ООН це справді не буде предметом обговорення».