Чорноморські контейнерні термінали Болгарії, Румунії та України обробили 979 тис. TEU за перші дев’ять місяців 2024 року, включаючи порожні контейнери та перевалку. Це зростання на 14 відсотків порівняно з тим же періодом минулого року, і цей стрибок відображає пожвавлення контейнерних перевезень до та з українських портів. (У цьому огляді розглядається лише морська торгівля вантажними контейнерами, оскільки водні контейнерні перевезення в Україні становлять близько 25 відсотків від загального обсягу.)
У всіх цих країнах зріс вантажний контейнерообіг, а найбільшого зростання досягла Україна (79%).
За цей період 53 відсотки оброблених повних контейнерів було імпортовано, а 47 відсотків обсягу – експортовано. За оцінками, частка завантажених контейнерів склала 77 відсотків, а порожніх – 22 відсотки.
Обсяги імпорту до вищезазначених країн зросли на 19 відсотків порівняно з 2023 роком. Найбільший приріст обсягів імпорту продемонструвала Україна – 116 відсотків, що є рекордним темпом зростання.
У Румунії спостерігалося зростання на 23 відсотки, а в Болгарії – зниження приблизно на три відсотки. Експорт із цих країн зріс майже на 10 відсотків, головним чином завдяки зростанню обсягів українського та болгарського експорту на 64 відсотки та 14 відсотків (відповідно). У Румунії спостерігалося незначне збільшення обсягів навантаженого експорту.
Таким чином, відсоток вантажного об’єму, перевантаженого кожною країною за перші дев’ять місяців 2024 року, розподілився наступним чином: Румунія – 70 відсотків, Болгарія – 22 відсотки, Україна – вісім відсотків.
Варто зазначити, що значне зростання обсягів в Україні відбулося завдяки відновленню прямих контейнерних фідерних сполучень. На початку 2024 року місцева експедиторська компанія запустила кілька суден, які перевантажували контейнери з Констанци в порт Чорноморськ. Пізніше MSC та Maersk розгорнули власні судна з Текірдагу та Порт-Саїду відповідно.
Історично Maersk, MSC і CMA CGM були провідними перевізниками в Чорноморському регіоні, а їхня загальна частка ринку в останні роки становила понад 60 відсотків.
Що стосується інших країн Чорного моря, то в Новоросійську вантажообіг вантажних контейнерів зріс на сім відсотків до 570 тис. TEU. Близько 40 відсотків цього обсягу було транспортовано MSC і турецькими перевізниками в Чорному морі, тоді як інші 60 відсотків транспортувалися місцевими перевізниками в Росії. Загальний обсяг Грузії за 9 місяців 2023 року досяг 518 000 TEU, тоді як наша оцінка приблизно на 15 відсотків нижча за 9 місяців 2024 року, коли очікується, що загальний обсяг досягне близько 440 000 TEU.
Прогноз зростання контейнерообігу в Чорноморському регіоні на 2024-2025 роки показує, що зростання становитиме 5-7 відсотків і перевищить 3 млн TEU в 2025 році. Основним драйвером цього зростання стане подальше відновлення та розширення прямого контейнерного сполучення. до українських портів.




