Навесні 2023 року вантажне судно, яке йшло під прапором Гібралтару, за один день було перереєстровано під прапором Естонії. Легкість переходу стала результатом зусиль, розпочатих у 2020 році урядом Естонії. Країна відома своїми електронними рішеннями, і метою було створити систему, яка була б настільки ж ефективною для реєстрації суден.
«Був потрібен час, щоб заздалегідь зібрати документацію на судно, - каже Крістіян Труу, керівник морського відділу Управління транспорту Естонії. - Але коли все було зроблено, судно було зареєстровано, перевірено інспекторами та класифікаційним товариством, сертифікати видані, і прапор змінений, і все в один день».
Судновласники говорили, Естонія слухала
У 2020 році уряд Естонії ухвалив пакет законів, щоб зробити плавання під естонським прапором більш конкурентоспроможним. Маючи приблизно 20 вантажних і пасажирських суден, зареєстрованих під прапором Естонії, уряд поставив перед собою мету досягти кількох сотень суден до 2035 року. Першим кроком до цієї мети було прислухатися до судновласників.
«Ми сказали судновласникам, що «ми слухаємо, і ми хотіли б покращити наш сервіс», — каже Хелена Раттус, керівник відділу морського розвитку та конкурентоспроможності транспортної адміністрації. Команда Раттуса почула, що час – це гроші. «Судновласники сказали нам, що все залежить від послуги. Їм потрібне цілодобове обслуговування, швидке реагування, постійна співпраця та підтримка. Вони хочуть партнерства між судном і державою прапора».
Податкові рішення, персоналізовані рішення
Щоб закласти основу для цілодобового обслуговування, Естонія спочатку мала зробити загальне морське середовище сприятливим для бізнесу. Він створив нову структуру для реєстрів і запропонував дві схеми оподаткування, перший варіант – це стандартна національна система нульового податку на реінвестований прибуток. «Немає податку на прибуток, доки ви не виведете прибуток з компанії, — каже Труу, — що робить її ідеальним середовищем для швидкого розвитку компанії».
Другий варіант — це система тоннажного податку для власників, операторів або фрахтувальників вантажних суден, яка дозволяє певному відсотку суден власника плавати під іншими прапорами. «Ми також отримали від Європейської комісії схвалення схеми оподаткування моряків. Якщо судно плаває під прапором Естонії або будь-якого судна під прапором ЄС, ви платите нульовий податок на прибуток. Соціальні податки, податок на страхування від безробіття та податок на накопичену пенсію є сплачується за зниженою ставкою на базі оподаткування зарплати члена екіпажу в розмірі 750 євро».
«Але все це очікується від прогресивної морської нації», — каже Труу. «Ви повинні мати ці базові речі, а потім створювати на їх основі персоналізоване обслуговування». Саме це задумала Естонія.
електронні рішення
Естонія привернула увагу в міжнародних ЗМІ своїми електронними рішеннями для своїх громадян. Податки на прибуток автоматизовані та подаються в електронному вигляді за лічені хвилини. Водійське посвідчення можна продовжити за лічені секунди. Естонія також знала, що може застосувати ці технології та менталітет обслуговування клієнтів у морському секторі.
Наразі Естонія запустила дві цифрові системи, до яких судновласник може отримати доступ з будь-якої точки світу. Інформаційна система моряків і суднова інформаційна система.
«Перший підтримує всю інформацію про людей на борту, моряків, їхні дипломи, сертифікати», — каже Труу. «Останнє полягає в тому, щоб зареєструвати судно під естонським прапором. Можна додати документи та сертифікати. Тривалість життя можна відстежувати від реєстрації до брухту. У майбутньому ми навіть зможемо мати цифрового двійника судна».
«Цифрові інструменти в поєднанні з індивідуальним підходом — це те, що відрізняє Естонію», — каже Труу. «Ці інструменти зводять до мінімуму час контакту судновласника з нашою адміністрацією — без затримок, без днів очікування відповіді. Власник також має людину для контакту в адміністрації, яка займається їхніми питаннями. Якщо ця особа не має кваліфікації вирішують конкретне питання, вони знають, до кого звертатися».
«Ми розуміємо, що кожна година перебування судна в порту коштує дорого. Швидка реакція адміністрації має вирішальне значення, — каже Труу. — Наші внутрішні амбіції — швидко вирішувати ці проблеми та знаходити рішення разом із клієнтом».
Більші амбіції
Великий план Естонії полягає не в тому, щоб просто перевести кораблі під свій прапор. Він хотів би, щоб судноплавні компанії створили офіси, щоб Естонія стала регіональним транспортним центром.
«Ми пропонуємо цифрові рішення для всіх аспектів бізнесу судновласників — швидку реєстрацію бізнесу, просту, прозору схему оподаткування. Додайте до цього нашу сформовану галузь суднобудування та ремонту, а також безліч стартапів у морській галузі».
Труу зазначає, що Естонія вже обслуговує велику поромну компанію. «Тут розташований головний офіс інноваційного та перспективного поромного оператора Tallink. Тепер ми хочемо розширити. Естонія відома своїми єдинорогами та як фабрика ідей. Я думаю, що ми маємо ідеальне середовище для компаній, що займаються вантажними суднами».




