Ми беремо участь
uk

Пошукова форма

Пакет мобільності 2025 – ключові зміни та їх вплив на перевізників

13 Березень
2025

 

Завдяки Пакету мобільності протягом кількох років по всьому Європейському Союзу поступово запроваджувалися зміни до транспортних правил. У 2025 році будуть запроваджені ще значні зміни, які торкнуться організації перевезень та повсякденної роботи водіїв. Що можуть передбачити перевізники? Як можна ефективно підготуватися до майбутніх нормативних актів? Читайте далі, щоб дізнатися!

Що таке Пакет мобільності і чому він був запроваджений?

Пакет мобільності – це набір нормативних актів ЄС, спрямованих на стандартизацію умов праці водіїв, підвищення безпеки дорожнього руху та зменшення недобросовісної конкуренції в галузі. Пакет містить переглянуті принципи делегування водіїв і правила розрахунку робочого часу, а також регулює обов’язкові періоди відпочинку та вимоги щодо повернення на базу.

Кого стосуються положення Пакету мобільності?

Правила поширюються на всі компанії, на які поширюється Регламент  561/2006 , які направляють водіїв в інші країни ЄС для каботажних і міжнародних операцій . До цього часу правила доступу на транспортний ринок не поширювалися на компанії, які здійснюють міжнародні вантажні перевезення транспортними засобами загальною масою до 3,5 т. Кількість таких підприємств зростає роками, тому деякі держави-члени вирішили включити ці компанії до правил Регламенту (ЄС) №. 1071/2009, що регулює допуск до професії автомобільного перевізника.

Часткову поправку до Постанови визнали необхідною для уніфікації правил та підвищення стандартів у транспортній галузі для транспортних засобів масою до 3,5 тонн. Зміни також спрямовані на вирівнювання умов конкуренції між перевізниками в окремих країнах. Зараз перевізники, які здійснюють міжнародні вантажні перевезення транспортними засобами вагою від 2,5 до 3,5 тонн, повинні мати відповідну ліцензію.

Які ключові зміни запровадить Пакет мобільності у 2025 році?

У 2025 році сферу перевірок на дорогах було розширено згідно з новими положеннями Пакету мобільності. Водії тепер зобов’язані надавати дані тахографа за останні 56 днів замість 28, як раніше, що фактично подвоїло період, що підлягає контролю. Додаткову інформацію ви можете знайти в статті , нещодавно опублікованій у нашому блозі.

Ще однією суттєвою зміною регулювання транспортних перевезень у 2025 році є обов’язкове використання інтелектуальних тахографів другого покоління в транспортних засобах з дозволеною повною масою понад 3,5 тонни, які здійснюють міжнародні перевезення.

Нові правила щодо робочого часу та відпочинку водіїв.

Положення чітко врегульовують питання багато особового складу. Водій може зробити свою 45-хвилинну перерву в транспортному засобі, яким керує інший водій, якщо він має статус екіпажу.

Ці зміни також стосуються щотижневих періодів відпочинку . Звичайний щотижневий відпочинок і відпочинок понад 45 годин, який береться як компенсація за скорочений відпочинок, не може проводитися в транспортному засобі, він повинен використовуватися в приміщеннях, які відповідають нормам.

Водій, який здійснює міжнародні вантажні перевезення, може взяти два поспіль скорочені тижневі відпочинки за умови, що протягом чотирьох тижнів вони користуються не менше чотирьох тижневих відпочинків. Згідно з чинними правилами, принаймні два з цих відпочинків повинні кваліфікуватися як регулярні щотижневі періоди відпочинку .

Враховуючи вищезазначене, якщо водій бере два послідовні скорочені тижневі періоди відпочинку, наступному щотижневому періоду відпочинку повинен передувати період відпочинку, призначений як компенсація . У цій ситуації компанія повинна запланувати роботу водія, щоб він міг повернутися у відповідний час.

Правила окреслюють виняткові обставини, за яких щоденний і тижневий час водіння може бути перевищений. Цей час може бути продовжений на одну годину під час повернення на базу або місце проживання для використання щотижневого періоду відпочинку. Ці правила, які дозволяють перевищувати щоденний і тижневий час водіння до двох годин , застосовуються за аналогією, якщо водій робить принаймні 30-хвилинну перерву безпосередньо перед додатковим часом водіння. Зверніть увагу, що за таких обставин водій повинен надати причини та будь-які об’єктивні обставини, які змусили його застосувати вищезазначені винятки. Пояснення повинні бути записані від руки на реєстраційному листку, роздруківці або в графіку чергування не пізніше прибуття до місця зупинки або пункту призначення.

Нові вимоги до тахографів заплановано на 2025 рік

Нові тахографи оснащені широким набором функцій, таких як:

•            автоматичне визначення країни перетину кордону,

•            можливість інспекційних органів проводити попередній вибірковий контроль (з використанням технології DSRC),

•            реєстрація вантажно-розвантажувальних робіт (разом із визначенням місця).

Процес попереднього відбору дозволяє виявити втручання та дозволяє швидко ідентифікувати транспортні засоби, водії яких перевищують допустимий час керування. Використовуючи технологію DSRC , співробітники контролюючого органу можуть переглядати до 25 параметрів, пов’язаних з роботою тахографа. Це призведе до більш ефективного виявлення порушень і, як наслідок, підвищення безпеки руху.

Нагадуємо, що кінцевий термін заміни смарт-тахографів G2V1 на тахограф другого покоління – 18 серпня 2025 року.

З 1 липня 2026 року тахографи стануть обов’язковими в транспортних засобах з дозволеною загальною масою від 2,5 до 3,5 тонн, які здійснюють міжнародні перевезення .

Які зміни відбулися щодо доступу до транспортного ринку?

Відповідно до Регламенту (ЄС) № 1071/2009 транспортні підприємці повинні активно та постійно вести бізнес у своїй країні проживання, використовуючи відповідне обладнання та підтримуючи відповідні технічні засоби на базі своєї діяльності. Ці вимоги мають на меті запобігти фіктивній реєстрації компаній в інших країнах і стримати недобросовісну практику, пов’язану з довгостроковими транспортними послугами за межами країни реєстрації підприємства.

Боротьба з такою практикою стала однією з головних причин запровадження обов’язкового повернення водіїв до місця проживання або на базу підприємства не рідше одного разу на чотири тижні. Також зросли вимоги до бази операцій, розташованої в країні резидентства компанії. Ці вимоги, серед іншого, стосуються кількості паркувальних місць.

Правила каботажного перевезення – що змінилося?

Існуючі правила, що регулюють каботажні перевезення, були розширені і включають чотириденний період очікування , протягом якого право на здійснення цих перевезень призупиняється. На практиці це означає, що забороняється здійснювати каботажні перевезення тим самим транспортним засобом у тій самій країні ЄС протягом чотирьох днів після завершення останнього каботажного перевезення в цій країні. Чотириденний період перерви починається після завершення транспортування та виїзду транспортного засобу з країни, незалежно від кількості операцій.

Як пакет мобільності 2025 року вплине на перевізників?

Нові правила можуть змусити перевізників реструктуризувати поточні транспортні операції, вивчити нові маршрути та вдосконалити свою діяльність. Додаткових витрат слід очікувати у зв'язку з необхідністю поліпшення умов проживання водіїв і додатковими зобов'язаннями, такими як адаптація автопарку до нових правил. Вимога до водіїв регулярно повертатися до місця проживання може негативно вплинути на прибутковість. Відповідно, ринок демонструє тенденцію до скорочення парку, що, у свою чергу, зменшує гнучкість у прийнятті транспортних замовлень. Чіткою тенденцією, що випливає з цієї ситуації, є зростаючий інтерес до партнерства між невеликими компаніями та більшими транспортними підприємствами.

Які інноваційні технологічні інструменти можуть допомогти організаціям відповідати новим нормам?

У світлі зростаючих вимог, які висуває Пакет мобільності, система TMS надає неоціненну підтримку транспортним компаніям. Це дозволяє здійснювати постійний моніторинг транспортних операцій, оптимізує експлуатаційні витрати та забезпечує відповідність нормам. Завдяки функціям зчитування даних тахографа та картки водія перевізники можуть планувати транспортні замовлення з більшою точністю, мінімізуючи ризик затримок і порушень.

Які покарання можуть бути накладені за порушення правил?

Перевізники повинні передбачити більш часті перевірки – не лише на узбіччі, але й онлайн через платформу звітності водіїв. За останніми даними, Данія наразі лідирує за кількістю таких перевірок.

Що можна очікувати в контексті перевірок на дорогах? Офіцери зосереджуються, серед інших завдань, на перевірці дотримання правил каботажних перевезень та щотижневого відпочинку. Що стосується покарань за порушення правил Пакету мобільності, кожна держава-член встановлює власні санкції, які є одними з найсуворіших у Європейському Союзі. Яскравим прикладом є Франція , де порушення щодо повернення водія на базу або місце проживання для 45-хвилинного відпочинку караються штрафом у 1500 євро . Ця сума може значно зрости, якщо одна і та ж компанія допускає повторні порушення; у цих випадках штрафи можуть сягати 3000–4500 євро , а згідно з французьким законодавством максимальне покарання може досягати 30 000 євро.