У серпні 2025 року Польща схвалила проект терміналу транспортного вузла «Солідарність», офіційно названого «Центральний порт комунікацій» (CPK), – мегапроекту з будівництва нового аеропорту та вузла швидкісної залізниці за 40 км від Варшави в Баранові, Мазовія. Маючи на меті обслуговувати 100 мільйонів пасажирів щорічно, він може стати найбільшим аеропортом Європи. Будівництво розпочнеться у 2026 році, а перший етап, що включатиме швидкісну залізницю Варшава-Лодзь, планується відкрити до 2032 року. Проект вартістю 155 мільярдів злотих (43 мільярди доларів США), розроблений Foster + Partners та Buro Happold.
Історичний контекст
Ця ідея виникла у 1971-1974 роках, коли за Едварда Герека, фактичного лідера Польської Народної Республіки з 1970 по 1980 рік, було запропоновано план будівництва нового варшавського аеропорту, який передбачав створення сучасного транспортного вузла із залізничним сполученням у сільській місцевості Мазовії.
Економічні кризи та страйки, очолювані рухом «Солідарність» наприкінці 1970-х років, а потім і запровадження воєнного стану, зупинили прогрес.
Ця концепція знову з'явилася за часів уряду Лешека Міллера на початку 2000-х років, коли варшавський аеропорт імені Шопена наближався до своєї пропускної здатності.
Остаточну концепцію CPK було затверджено у 2017 році, а у травні 2018 року Сейм ухвалив спеціальний закон для початку проектних робіт.
Дивно, але концепція загалом перегукується з баченням 1970-х років (аеропорт + вузол швидкісної залізниці) з корективами з урахуванням технологічного розвитку. Місце проведення також обрано те саме — муніципалітет Баранув (приблизно за 40 кілометрів від Варшави).
У серпні 2018 року урядовий представник Центрального комунікаційного порту Миколай Вільд оголосив, що перший літак має злетіти з ЦПК взимку 2027/2028 років. Однак не все пішло так, як сподівалося. Влітку 2024 року новий прем'єр-міністр Дональд Туск заявив, що проект потребує численних змін та вдосконалень. Ключовим моментом, на якому наполягав уряд, було те, що запуск першої черги аеропорту та відкриття швидкісного залізничного сполучення мають бути синхронізовані.
Дизайн та характеристики
CPK об'єднує повітряний, залізничний та автобусний транспорт:
Пасажирський термінал: 400 000 м², що втричі більше, ніж аеропорт імені Шопена, з радіальним плануванням для мінімізації пішохідних відстаней пасажирів. Нешенгенські зони на нижньому рівні, Шенгенська зона на верхньому.
Залізнична станція: 65 000 м² з 12 коліями, безпосередньо прилягає до терміналу.
Автостанція: 15 000 м².
Аеропорт-Сіті: Заплановані виставкові, конференц- та офісні приміщення.
Злітно-посадкові смуги: Спочатку дві паралельні злітно-посадкові смуги, планується ще дві.
Пропускна здатність: 34-40 мільйонів пасажирів на рік на першому етапі, з можливістю розширення до 100 мільйонів.
Швидкісна залізниця: потяги зі швидкістю 350 км/год (на 100 км/год швидше, ніж десять років тому) з'єднують Варшаву з великими польськими містами менш ніж за 2,5 години.
Архітектори стверджують, що термінал відкриється зі 140 стійками реєстрації, які можна розширити до 170, що гарантує відсутність черг. Хаб слугуватиме базою для польських авіаліній LOT.
Хронологія та виклики
Будівництво розпочнеться у 2026 році з робіт з фундаменту на палях, після того, як генерального підрядника буде обрано до 29 серпня 2025 року. Проєкт, спочатку запланований на 2027/2028 роки, був відкладений після того, як прем'єр-міністр Дональд Туск у своєму огляді 2024 року вимагав коригування, з акцентом на синхронізованому відкритті аеропортів та залізниць до 2032 року.
Глобальний контекст
Після завершення будівництва CPK прагне перевершити лондонський Хітроу (84 мільйони пасажирів) як найзавантаженіший аеропорт Європи. У світовому масштабі він поступається атлантському Хартсфілд-Джексону (108 мільйонів), але ніяк не зможе конкурувати із запланованим гіпераеропортом Аль-Мактум у Дубаї (260 мільйонів пасажирів, п'ять злітно-посадкових смуг).




