Ми беремо участь
uk

Пошукова форма

Рада відхилила два законопроекти про залізничний транспорт

02 Травень
2024

Депутати вважають, що питання потребує суттєвого доопрацювання.

Верховна Рада України на засіданні 25 квітня проголосувала про відхилення проекту Закону про залізничний транспорт України (№1196) та проекту Закону про залізничний транспорт України (№1196-1). За ці рішення проголосували 263 та 268 депутатів відповідно.

Як пише ЦТС, ініціатором відхилення виступив транспортний комітет ВРУ.

Основною метою законопроектів №1196 та №1196-1, відповідно до пояснювальних записок до них, було підвищення ефективності функціонування залізничного транспорту, лібералізація у цій сфері та створення умов для розвитку конкурентного середовища на ринку залізничних перевезень. А в цілому, прийняття закону про залізничний транспорт є умовою євроінтеграції України згідно з Угодою про асоціацію з ЄС.

Законопроектами було запропоновано визначити правові, організаційні та соціально-економічні засади функціонування залізничного транспорту України, передбачивши, зокрема:

- допуск приватних перевізників для надання послуг з перевезення залізничним транспортом, відокремлення діяльності оператора інфраструктури та перевізника;

- забезпечення недискримінаційного та рівноправного доступу до послуг інфраструктури;

- запровадження вільних тарифів на перевезення, збереження державного регулювання тарифів на обов’язкові послуги доступу до інфраструктури;

- зміну системи державного управління на залізничному транспорті.

Як йдеться у висновку комітету ВРУ з питань транспорту та інфраструктури, профільне міністерство підтримало законопроект №1196-1.

Разом з тим, комітет вирішив, що законопроекти не можуть бути прийнятими через те, що з початку роботи над ними відбулися певні зміни у законодавстві України і ЄС, які мають бути враховані.

Крім того, в комітеті вважають за доцільне удосконалити термінологічний апарат; уточнити структуру та функції органів державного управління в цій сфері; уточнити вимоги до фінансового та організаційного розділення АТ "Укрзалізниця" - на оператора інфраструктури, пасажирського і вантажного перевізників та підприємства, відповідальні за технічне обслуговування та ремонт рухомого складу; уточнити питання визначення тарифів на доступ до інфраструктури, тарифів в міжнародному сполучення, з огляду на актуальні ринкові умови; узгодити вимоги щодо безпеки руху на залізничному транспорті і т.д.

Нагадаємо, що в 2023 році Єврокомісія підготувала перший щорічний звіт для Європейської Ради відносно кроків, які необхідно зробити Україні, після того як на тлі російської агресії країна подала в 2022 році заявку на членство в ЄС.

В документі міститься розділ, присвячений необхідним крокам в транспортній галузі, зокрема, залізниці. При цьому, швидкість реформ у транспорті оцінюється як дуже повільна з обмеженим прогресом, що є однією з найнижчих оцінок, порівнюючи з іншими сферами інституційних змін.

Для успішного руху до ЄС Єврокомісія рекомендувала Україні 2024 році узгоджувати та впровадити принципи Євросоюзу щодо залізничного та автомобільного транспорту, зокрема створивши регулюючий орган в сфері залізничного транспорту.

Також зазначимо, що за підсумками 2023 року у транспортній сфері прогрес в євроінтеграції України склав лише 3%.