На засіданні Уряду Туркменістану, яке відбулося 26 січня 2024 року, було розглянуто питання про приєднання Туркменістану до Конвенції щодо полегшення міжнародного морського судноплавства (FAL), яка була прийнята у 1965 році Міжнародною морською організацією (ІМВ).
Як відомо, ведуться роботи з удосконалення та регулювання процедур з оформлення суден та вантажів агентством «Туркменденіздеряєлари», які прибувають до Туркменбашинського Міжнародного Морського Порту. 26 серпня 1993 року Туркменістан був прийнятий до членів ІМО і до теперішнього часу приєднався до кількох конвенцій цієї організації. ІМО – це міжнародна міжурядова організація, що є спеціалізованою установою ООН та займається організацією забезпечення безпеки на морі та захисту навколишнього середовища, а також вирішенням низки питань, пов'язаних з міжнародним судноплавством.
Наразі 129 держав світу приєдналися до Конвенції FAL. Конвенція покладає на учасників обов'язок співпрацювати у справі забезпечення повної одноманітності формальностей та вимог щодо документів та процедур у всіх галузях, де така однаковість полегшить та покращить міжнародне морське судноплавство, та зводить до мінімуму будь-які зміни формальностей, вимог щодо документів та процедур. Положення Конвенції вимагають створення, впровадження та використання системи «єдиного вікна» з метою подання інформації в електронному вигляді, пов'язані із заходом та відходом морських суден із портів країн-членів конвенції.
При цьому, з метою подання інформації та документів один раз, а також можливого повторного використання їх, державні органи, які здійснюють нагляд суден та вантажів, повинні використовувати електронні інформаційні системи. Вимога щодо використання «єдиного вікна» з 2024 року є обов'язковою вимогою у всіх портах.
Конвенція спрощує формальності та обмежує перелік документів, що попередньо подаються вантажоперевізниками, та встановлює перелік документів, необхідних з боку державних органів, які здійснюють нагляд за судами та вантажами:
1. Загальна декларація
2. Декларація про вантаж
3. Декларація про суднові запаси
4. Декларація про особисті речі екіпажу судна
5. Судова роль
6. Список пасажирів
7. Маніфест небезпечних вантажів
Ратифікація Конвенції FAL Туркменістаном та здійснення нижченаведених заходів сприятиме розвитку національної системи «єдиного вікна» у контрольних пунктах морського порту:
1. Створення системи «єдиного вікна» для подачі інформації в електронному вигляді, а не паперовому, пов'язаному з приходом/відходом суден у портах;
2. Використання міжнародних термінів, пов'язаних з приходом/відходом суден у портах, для стандартизації електронних повідомлень, розробки необхідних форматів інформації та ухвал (наприклад, найменування судна, номер ІМО, ім'я капітана, порт призначення, номер контейнера тощо);
3. Обробка інформації у системі «єдиного вікна», визначення комплексу інформації, що відповідає вимогам наглядових органів інформації, пов'язаних з приходом/відходом суден у портах;
4. У державних морських прикордонних контрольних пунктах удосконалення методів державного нагляду за транспортними засобами, вантажами, товарами та людьми.
Крім перерахованих, ратифікація Конвенції сприятиме виконанню «Концепції розвитку цифрової економіки в Туркменістані на 2019-2025 роки», а також забезпеченню виконання міжнародних вимог та цифровізації контрольних пунктів у морських портах.




