Покупця цікавить головне — купити зерно, що матиме найнижчу ціну при постачанні в порт імпортера. Ціна зерна, поставленого в порт імпортера називається на базі C&F. Зараз ціна CIF-Єгипет близько 256 $/т.
Країнам-експортерам потрібно долати різний шлях до цього порту, тож у ваші власні витрати на фрахт. Наприклад, за близькими підрахунками фрахт від Австралії до Єгипту 32 $/т. Для сусідньої з нами Румунії вдвічі дешевше — близько 16-18 $/т. Ця ціна без фрахту називається FOB.
Відмотуємо шлях зерна ще на один крок назад. Зерно потрібно завантажити на судно — до повномасштабного вторгнення це коштувало 10 дол/т. Виходити ціна CPT — той базис поставки, який був найбільш популярним для фермерів, що продавали на експорт (за валюту). Зараз ця база замінює DAP/DDP — те ж місце поставки, але інші строки оплати та зона відповідальності за зерно.
Тож відповідь на питання "яка ціна мала бути в порту" залежить від усіх витрат, які переслідують зерно від моменту доставки до порту експортера до порту імпортера. У період до повномасштабного вторгнення вартість нашого фрахту була майже ідентичною румунській, адже нам потрібно долати майже один шлях (як за протяжністю, так і за зборами в Босфорі).
Тож маємо «ідеальну» математику: C&F-Єгипет 256 $/т - 16 $/т (фрахт) - 10 $/т перевалка на судно = 230 $/т CPT-Одеса.
Але в нас повномасштабна війна з росією, яка залякує учасників агробізнесу своїми атаками портової інфраструктури. Це зменшує кількість судновласників, які готові ризикувати екіпажом та судном, тож їх потрібно "заманювати" винагородами за воєнні ризики. Через цей фрахт з Одеси можна бути в рази дорожчий, ніж з Констанції — 40 $/т проти 16 $/т. Перевалка в Одесі також дорожча ніж у годину, коли все працювало як годинник, усі причали були розписані на тижні вперед, а зерно накопичувалось на припортових елеваторах. Зараз все це — ризик зумовлених терором Росії. Тож постійних затрат багато, а потік суден та безпекові заходи обмежують завантаженість терміналів. Через це перевалка значно дорожча і зараз коштує близько 27 $/т. На різних стадіонах логістичного ланцюжка оператори складають ринок собі прибуток.
Тож замість ідеальних 230 $/т зараз маємо наступну математику: C&F-Єгипет 256 $/т - 40 $/т (фрахт) - 27+ $/т перевалка на судно - 12 $/т інші оператори ринку = 177 $/т CPT -Одеса.
На такі ціни можна розраховувати, якщо морські порти заробляють хоча б на рівні, які були минулої осені (із Зерновим коридором). Поки з портів вийшло замало суден і це лише перші кроки, а не повноцінна робота портів, тож усі дотичні затрати значно вищі, що і буде відображатись на нижчих закупівельних цінах. Проте вже вчора та сьогодні бачили ціни, які фермерам із центральних областей України виглядають значно цікавішими, ніж при постановці на Дунай чи Констанцу.




