З 1 січня 2022 року набрав чинності закон №1054-ІХ "Про внутрішній водний транспорт".
Документ визначає правові, економічні та організаційні засади діяльності внутрішнього водного транспорту.
Зокрема, встановлюються умови роботи внутрішнього водного транспорту, використання внутрішніх водних колій та їх берегових смуг для судноплавства. Нормується питання майна, що затонуло на внутрішніх водних шляхах, та відповідальності судновласників за порушення законодавств а про внутрішній водний транспорт.
Крім того, документ імплементує основні вимоги директив та регламентів ЄС щодо Угоди про асоціацію Україна-ЄС.
Після набуття чинності цим законом у державі має запрацювати конкурентний ринок річкових перевезень вантажів. За підрахунками Міністерства інфраструктури, імплементація закону дозволить збільшити вантажопотік до 30 млн тонн на рік та створити економічний ефект для держави обсягом близько 13-16 млрд грн щорічно. Крім того, збільшення вантажних перевезень річкою допоможе вберегти від руйнування автошляхів та заощадити державні кошти на ремонті дорожнього покриття.
Реалізація норм цього закону сприятиме розвитку берегової інфраструктури українських річок, покращенню стану річкового господарства, розвитку на конкурентних засадах ринку послуг у сфері внутрішнього водного транспорту та залученню інвестицій, переорієнтації вантажопотоків на екологічний та економічний річковий транспорт.
Також документ передбачає заборону на захід у внутрішні водні шляхи України судів під прапором держави-агресора - Росії.
"Забороняється захід у внутрішні водні шляхи України: судам, що плавають під прапором держави-агресора; судам, що належать громадянам держави-агресора або суб'єктам господарювання, зареєстрованим на території держави-агресора, або фізичним та юридичним особам, щодо яких застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України "Про санкції", - зазначено у тексті закону.
Також таким судам заборонено перевозити пасажирів та вантажі, а також заходити до українських портів. Заборонено і реєстрацію російських судів у Державному судновому реєстрі України.
Цей документ було прийнято Верховною Радою 3 грудня 2020 року та підписано президентом 30 грудня того ж року.




