20 Грудень
2019
Аналітики Світового банку вважають, що в процесі подальшого реформування портової галузі Адміністрації морських портів України необхідно забезпечити впровадження в портах моделі управління порт-лендлорд. Вона сприятиме комплексному плануванню і розвитку портів, поліпшить умови для залучення приватних інвестицій і дозволить посилити позиції України як країни-експортера на світовому ринку.
Як пише ЦТС, про це було заявлено під час презентації результатів півторарічного дослідження Світового банку в минулу п'ятницю.
У Світовому банку відзначили важливу роль України як експортера продовольчих товарів і продукції ГМК. Також аналітики Банку фіксують високий рівень зацікавленості приватного бізнесу в портовій галузі України. Однак питання перспективного розвитку земель в портах і на прилеглій території, на думку міжнародних експертів, може стати суттєвим стримуючим фактором при подальшій реалізації проектів державно-приватного партнерства та залучення інвестицій для модернізації інфраструктури.
Зараз, за даними консультантів Світового банку, ситуація в українських портах не вкладається ні в одну з чотирьох класичних моделей функціонування портової галузі. На прикладі порту Південний експерти проілюстрували, що земельні відносини при реалізації інвестиційних проектів в портах можуть бути вкрай ускладненими. Перспективні ділянки для забудови належать різним органам місцевої влади, обласної адміністрації, приватним суб'єктам. "Для залучення великих інвесторів це слід упорядкувати. Найбільш ефективним в цій ситуації може бути наближення українських портів до моделі порт-лендлорд з наданням Адміністрації морських портів необхідних повноважень для системної координації планування користування портовими землями і комплексного розвитку портових територій", - зазначив провідний економіст по питань транспорту Світового банку Луї Бланкас.
Заступник голови наглядової ради АМПУ Патрік Верхувен зазначив, що існуючу в світі модель порт-лендлорд необхідно адаптувати для України з урахуванням інтересів держави, портових міст і бізнесу. "Мова не йде про зміну існуючих земельних правовідносин в порту. Впровадження нової моделі вимагає лише консолідації можливостей адміністрації порту з управління, планування і розвитку портових територій", - підкреслив він.
За словами керівника АМПУ Райвіс Вецкаганса, механізм порт-лендлорд застосовується в багатьох портах світу, зокрема, Антверпені, Роттердамі, Сінгапурі, де він довів свою ефективність, оскільки є основою системного і зрозумілого для всіх зацікавлених сторін підходу до управління портами.
Міністр інфраструктури України Владислав Криклій зазначив, в свою чергу, що для підвищення ефективності управління державними активами в листопаді 2019 Міністерство інфраструктури оприлюднило законопроект "Про корпоратизацію Адміністрації морських портів України". "Це рішення дозволить держпідприємству в перспективі реорганізуватися в акціонерне товариство. Проект Корпоративної стратегії АМПУ до 2025 року передбачає наближення до визнаної в світі моделі управління портами - порт-лендлорд. Це вихід держави з стивідорної діяльності та впровадження інтегрованого підходу до землеволодіння та землекористування в портах" , - сказав Криклій.




