Після нещодавніх заходів щодо спрощення Механізму регулювання вуглецевих викидів на кордонах ЄС, прийнятих Європейським парламентом 20 жовтня 2025 року, FIATA хотіла б звернути увагу своїх членів на нові розробки в CBAM та їх значення для галузі експедирування вантажів та логістики, оскільки ми наближаємося до остаточного режиму, який набирає чинності з 1 січня 2026 року .
• Що таке CBAM та що включено до нещодавніх заходів щодо спрощення?
• Що це означає для логістичної спільноти?
• Чого очікувати / ключові дати
Що таке CBAM та що включено до нещодавніх заходів щодо спрощення?
Механізм коригування викидів вуглецю на кордонах ЄС (CBAM) розроблений для того, щоб вартість вуглецю для певних імпортних товарів відображала ціну, сплачену вітчизняними виробниками, допомагаючи запобігти витоку вуглецю. Наразі імпортери, що перебувають на перехідному етапі (2023–2025), зобов'язані звітувати про викиди парникових газів (ПГ), що містяться в їхніх товарах, але повернення сертифікатів CBAM ще не є обов'язковим.
20 жовтня 2025 року ЄС прийняв заходи щодо спрощення в рамках пакету « Омнібус I ». Схвалені як Європейським парламентом, так і Радою, ці зміни спрямовані на полегшення адміністративного навантаження, особливо для менших імпортерів. Одна помітна поправка запроваджує поріг de minimis: імпортери, річний обсяг товарів, що охоплюються CBAM, становить менше 50 тонн, звільняються від зобов'язань CBAM, що полегшує роботу багатьох малих підприємств, водночас покриваючи понад 99% викидів від включених продуктів.
Згідно з CBAM, імпортери повинні звітувати та компенсувати викиди, що містяться в певних імпортних товарах, таких як цемент, сталь, алюміній, добрива, електроенергія та водень. Нещодавно прийняті спрощення включають чіткіші методології розрахунку викидів, ширше використання значень за замовчуванням там, де перевірені дані недоступні, та спрощені шаблони звітності.
Що це означає для логістичної спільноти?
Хоча імпортери залишаються переважно відповідальними за дотримання вимог CBAM, цей механізм матиме хвильовий ефект на всі логістичні та ланцюги поставок.
Експедиторів вантажів можуть все частіше просити допомагати клієнтам у зборі або перевірці даних про викиди, зв'язку з постачальниками за межами ЄС та забезпеченні того, щоб відповідна документація супроводжувала вантажі. Таким чином, дотримання вимог CBAM може стати невід'ємною частиною процесів торговельної документації та прозорості ланцюгів поставок.
Для підтримки своїх членів FIATA надає практичні ресурси, включаючи репозиторій калькуляторів CO₂ та інтерактивний калькулятор CO₂ , що дозволяє членам досліджувати та ознайомлюватися з доступними інструментами.
Чого очікувати / ключові дати
• Остаточний режим CBAM починає діяти 1 січня 2026 року . З цієї дати імпортери товарів CBAM повинні бути повністю зареєстровані, декларувати вбудовані викиди, купувати та подавати сертифікати.
• Регламент про спрощення вже прийнятий і набрав чинності невдовзі після публікації 20 жовтня 2025 року.
• Сертифікати на імпорт 2026 року мають бути придбані, починаючи з 1 лютого 2027 року (за спрощеними правилами), а декларації мають бути подані до 30 вересня наступного календарного року.
• Логістичні постачальники тепер повинні розглянути можливість складання карт своїх ланцюгів постачання (імпортери, країни походження, товари, дані про викиди), оцінки того, чи підпадають товари, що перебувають у дорозі або оброблювані, під дію CBAM, взаємодії з клієнтами щодо готовності та вивчення шляхів розробки послуг відповідно до CBAM.
• Подальші законодавчі зміни очікуються у 2025 році щодо розширення сфери застосування (продукція переробки, сектор електроенергетики) та методології розрахунку викидів.
Підвищення обізнаності та потенціалу щодо звітності про викиди буде важливим, оскільки сектор логістики адаптується до цього нового регуляторного середовища. Експедитори, які інвестують на ранній стадії в розуміння структури CBAM, можуть позиціонувати себе як ключових партнерів для клієнтів, які орієнтуються у вимогах торгівлі, пов'язаних з вуглецем.
FIATA продовжуватиме стежити за нормативними актами та співпрацюватиме з відповідними галузевими організаціями, щоб надавати практичні ресурси та рішення
Джерела CBAM:
• Механізм ЄС щодо вуглецевого регулювання на кордонах
• Керівництво та законодавство CBAM
• Реєстр та звітність CBAM
• Інформація про CBAM за секторами (цемент, алюміній, добрива, залізо та сталь, водень, електроенергія)




