Ми беремо участь
uk

Пошукова форма

Єврокомісія рекомендує Україні в 2024 році створити регулятора в транспортній галузі для інтеграції до ЄС

17 Листопад
2023

Принципи Євросоюзу передбачають наявність державного органу, який здійснює регулювання, зокрема, на залізничному транспорті.

Єврокомісія підготувала перший щорічний звіт для Європейської Ради відносно кроків, які необхідно зробити Україні, після того як на тлі російської агресії країна подала в 2022 році заявку на членство в ЄС.

Як пише ЦТС, в документі міститься розділ, присвячений необхідним крокам в транспортній галузі, зокрема, залізниці. При цьому, швидкість реформ у транспорті оцінюється як дуже повільна з обмеженим прогресом, що є однією з найнижчих оцінок, порівнюючи з інфшими сферами інституційних змін.

В Єврокомісії відзначили, що ЄС має спільні правила щодо технічних стандартів і стандартів безпеки, лібералізації ринку автомобільного транспорту, залізничних перевезень, внутрішніх водних шляхів разом, авіаційного і морського транспорту. Після підписання Угоди про асоціацію з ЄС, як пишуть автори документу, Україна здійснила певний рівень підготовки у сфері транспортної політики, але з обмеженим прогресом, який додатково був загальмований російським вторгненням.

Для успішного руху до ЄС Еврокомісія рекомендує Україні у наступному (2024) році узгоджувати та впровадити принципи Євросоюзу щодо залізничного та автомобільного транспорту, зокрема створивши регулюючий орган в сфері залізничного транспорту.

Також у зазначений період рекомендується посилити адміністративну спроможність щодо безпеки дорожнього руху та створити інспекційні і розслідувальні органи для розслідування транспортних подій на залізничному та внутрішньому водному транспорті.

В звіті зазначається, що наразі "Укрзалізниця" залишається єдиним інтегрованим залізничним підприємством, яке управляє інфраструктурою і надає послуги перевізника, без фінансового та організаційного поділу між управлінням інфраструктурою та її експлуатацією. На практиці, сказано в документі, тарифи та умови доступу до інфраструктури ніяк не регулюються. З огляду на це і необхідне створення регулятора в галузі залізничного транспорту.

Нагадаємо, що вимога створити незалежного національного регулятора у сфері транспорту, що дозволить перейти до прозорих практик формування тарифів, обговорюється вже не перший рік.

Зокрема, в останнє на цьому наголошувало Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) в дослідженні про корупційні ризики в діяльності АТ "Укрзалізниця".

Бізнес і профільні асоціації також неодноразового наполягали на створенні органу, який би здійснював державне регулювання в транспортній галузі для уникнення зловживань з неконтрольованою індексацією тарифів УЗ. Також роль НКРТ має взяти на себе регулювання сегментів, які залишаться монопольними в результаті очікуваного реформування "Укрзалізниці".