
Сектор автомобільного транспорту ЄС вже декарбонізується. Але для збільшення прогресу потрібне розумне регулювання, цілеспрямовані інвестиції та скоординовані дії. Це було головним посланням нещодавньої конференції високого рівня IRU у Брюсселі.
Захід IRU «Декарбонізація автомобільного транспорту ЄС: рішення на період до 2030 року та надалі», що відбувся у Представництві землі Баден-Вюртемберг при ЄС, зібрав понад 200 ключових зацікавлених сторін, включаючи членів Європейського парламенту, Європейської комісії, національні уряди, транспортних операторів, виробників транспортних засобів та фінансові установи.
Оскільки автомобільний транспорт перевозить понад 75% товарів та 50% усіх внутрішніх колективних пасажирських перевезень у Європі, цей сектор відіграє центральну роль у досягненні кліматичних цілей ЄС. Обговорення на заході було зосереджено на тому, як втілити амбіції в практичні дії, розширити чисті технології, забезпечити наявність належної інфраструктури та зберегти економічну життєздатність транспортних послуг.
Президент IRU Раду Дінеску сказав: «Сектор комерційних автомобільних перевезень ще не на старті, ми вже на шляху до декарбонізації».
«Для розширення нам потрібна правильна політика, інфраструктура та фінансові інструменти, щоб забезпечити економічну ефективність та інклюзивність цього переходу, особливо для малих та середніх операторів Європи».
Директор з адвокації IRU в ЄС Ралука Маріан сказала: «Те, що ми почули під час обговорень, є чітким: існує твердий консенсус щодо необхідності декарбонізації автомобільного транспорту та єдиний заклик до прагматичної підтримки».
«Оператори вже інвестують у чистіші автопарки, але вони не можуть зробити це самотужки. Їм потрібна надійна інфраструктура, чіткі стимули та стабільна політична база, щоб впевнено рухатися вперед», – додала вона.
Доповідачі з усього сектору та інституцій ЄС наголосили на важливості гнучкого підходу, адаптованого до різних сегментів транспорту та національних реалій. Було висловлено занепокоєння щодо доступності та доцільності, особливо для малих та середніх підприємств та сільських районів.
Серед ключових виявлених перешкод були неадекватна інфраструктура, обмеження мережі, затримки з отриманням дозволів та високі початкові інвестиційні витрати.
Учасники наголосили на нагальній необхідності розширення інфраструктури зарядки та заправки, розширення потужності мережі, оптимізації процесів видачі дозволів та підтримки альтернативних видів палива.
Електрифікацію було зазначено як ключовий шлях, особливо для міських та регіональних перевезень, хоча й не єдине рішення.
Закриваючи захід, федеральний міністр Бельгії з питань мобільності, клімату та екологічного переходу Жан-Люк Крюкке сказав: «Декарбонізація сприятиме підвищенню конкурентоспроможності. Ці два аспекти йдуть рука об руку».
«Ми повинні спиратися на різноманітність культур, географічних регіонів та транспортних потреб Європи, щоб формувати рішення для сталого розвитку мобільності, які підходять для всіх. Це означає збільшення інвестицій у дослідження та інновації, підтримку тих, хто ризикує, особливо бізнесу та вразливих верств населення, а також співпрацю між різними секторами та державами-членами для досягнення успіху», – додав він.
Конференція підтвердила, що сектор автомобільного транспорту готовий до декарбонізації та прагне її до неї. Попереду стоїть завдання створити політичну, фінансову та інфраструктурну базу для досягнення кліматичних цілей ЄС, зберігаючи при цьому ефективність, стійкість та доступність транспорту.