Прийнятий Верховною Радою в березні в першому читанні проект закону «Про мультимодальні перевезення» містить безліч суперечливих норм і не відповідає очікуванням бізнесу, тому потребує значного доопрацювання. Про це повідомив керівник Департаменту організації роботи портів ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ) В'ячеслав Вороний.
Бізнес очікував від цього законопроекту дві речі: преференцій для мультимодальних перевезень в порівнянні зі звичайною перевезенням і спрощення документообігу. Але єдина преференція, передбачена законом, - це безкоштовність використання платних доріг, яких поки в Україні немає. А замість інших преференцій, як стимул переходу на використання більш екологічного річкового і залізничного транспорту, використаний заборона на мультимодальні перевезення автомобільним транспортом більш ніж на 150 км ", - зазначив Вороний під час Українського портового форуму (UPF2021).
Також в законопроекті міститься заборона для отримання статусу мультимодального термінала для підприємств, які знаходяться в пунктах пропуску через державний кордон.
Тобто, всі морські термінали, що знаходяться в порту, не зможуть бути мультимодальні терміналами, хоча по суті вони такими є, тому що перевантажують вантажі з одного виду транспорту на інший. При цьому незрозуміло - навіщо тоді, якщо ці мультимодальні термінали можуть перебувати за межами контрольованої прикордонниками кордону, отримати узгодження технічних умов для таких терміналів в Держприкордонслужбі ", - підкреслив Вороний.
Законопроектом передбачено запровадження єдиного наскрізного документа для всіх перевезень, але незрозумілим залишається - чому окремо в обов'язковому порядку потрібно оформляти договір змішаного перевезення і Мультимодальний документ. На думку АМПУ, потрібно використовувати аналогію коносамента, ЦМР і ЦМС НГС-накладну на морському та залізничному транспорті, які виконують функції одночасно і договору на перевезення, і перевізного документа.
У нас позавчора була дискусія з Міністерством інфраструктури. Вони стверджували, що цей договір не є обов'язковим, але коли прочитали визначення мультимодальной перевезення згідно з проектом закону - це перевезення двома або більше видами транспорту на підставі договору змішаного перевезення. Тобто, відповідно до закону, все ж він є обов'язковим. І крім самого перевізного документа, на підставі закону, потрібно все-таки оформляти і звичайні документи: і коносамент, і ТІР, і залізничні накладні. Тому що, згідно зі статтею 11 цього законопроекту, при здійсненні міжнародних мультимодальних перевезень вантажів, оператори мультимодальних вантажів і фактичні перевізники використовують товарно-транспортні документи, передбачені міжнародними договорами України ", - сказав Вороний.
Тому замість одного документа треба буде оформляти три, підкреслив він.
У зв'язку з цим вважаю вкрай необхідним до другого читання доопрацювати зазначений законопроект для повноцінного розвитку міжнародних транспортних коридорів, зокрема, «Чорне море - Балтійське море». І також ми всі хотіли б бачити інший законопроект, який повинен був йти паралельно з законопроектом про мультимодальні перевезення - це зміни до Податкового кодексу та інші кодекси. Це окремий закон, який якраз і повинен був передбачати преференції для мультимодальних перевезень. Сподіваємося на доопрацювання закону до другого читання і на опублікування другого закону, який повинен врегулювати всі ці питання мультімодальноих перевезень ", - підсумував Вороний.
У березні 2021 року Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект №4258 «Про мультимодальні перевезення». Згідно з пояснювальною запискою до документа, він розроблений для вдосконалення існуючої законодавчої бази і вводить правові механізми для більш широкого використання мультимодальних / контейнерних вантажних перевезень в транспортній системі України. Це, в свою чергу, сприятиме захисту навколишнього середовища через переорієнтацію значної частини перевезень з автодоріг на річку і інші екологічні види доставки, а також значно оптимізує час і витрати шляхом впровадження єдиного договору змішаного перевезення.




