Ми беремо участь
uk

Пошукова форма

ЗМУЧЕНИЙ ВІЙНОЮ, РОСІЙСЬКИЙ ФЛОТ Є ЛИШЕ ТІННЮ КОЛИШНЬОГО СЕБЕ

10 Липень
2025

Російський флот стикається з величезним тиском, головним чином через надмірно амбітні спроби президента Путіна претендувати на статус великої держави.

Найбільш очевидним проблемним місцем є Чорне море, де російський флот відступив від небезпеки та був змушений зайти у віддалені порти, головним чином завдяки ефективності атак українських безпілотників. Ще більш вражаюче, враховуючи, що Україна втратила більшість своїх застарілих військових кораблів на ранніх етапах конфлікту, кінцевим результатом є те, що Росія втратила контроль над Чорним морем, і Україна тепер змогла відновити імпорт та експорт через Одесу та інші порти на південному заході країни. Залишкові можливості, які зберігає виснажений Чорноморський флот, - це здатність запускати крилаті ракети зі східної частини Чорного моря та стримувати наступальні військово-морські операції, які Україна в іншому випадку могла б спробувати розпочати вздовж узбережжя Криму.

У Середземномор'ї ситуація схожа. Російський флот втратив порт приписки для колишньої своєї Середземноморської флотилії в Тартусі, де він, можливо, і зберіг плацдарм, але, очевидно, не право швартуватися та обслуговувати військові кораблі. Ця втрата посилюється нездатністю російського флоту підтримувати свою флотилію в Середземному морі шляхом ротації військових кораблів через Босфор, який Туреччина односторонньо закрила для всіх військових кораблів, як це є її правом у воєнні часи згідно з Конвенцією Монтре 1936 року. В результаті військово-морська присутність Росії скоротилася з постійних сил приблизно п'яти військових кораблів та підводного човна, що діють з Тартуса, до епізодичного розгортання в Середземному морі одного-двох фрегатів та підводного човна, залучених з Балтійського та Північного флотів, а також залишкової присутності кількох нафтоносців та суден для збору розвідувальних даних, що діють самостійно.

Хоча ситуація в Чорному та Середземному морях була очевидною вже деякий час, скрутне становище російського ВМС значно погіршилося за останні місяці. Новим тиском стала узгоджена та скоординована міжнародна кампанія з метою обмеження експорту російської нафти з використанням танкерів темного флоту.

У березні 2023 року Lloyd's List визначив танкери темного флоту як судна, «віком від 15 років, що перебувають у анонімній власності та/або мають корпоративну структуру, призначену для приховування бенефіціарної власності, що використовуються виключно в санкціонованій торгівлі нафтою та займаються однією або кількома шахрайськими практиками судноплавства, викладеними в інструкціях Державного департаменту США, виданих у травні 2020 року». Перевезення російської нафти точно зареєстрованими танкерами, що експлуатуються відомими власниками та агентствами, не обов'язково кваліфікує танкер як «темний флот», оскільки такі судна можуть законно перевозити російську нафту, придбану за ціною нижче 60 доларів за барель, вище якої російська нафта підпадає під санкції. Тим не менш, понад 700 танкерів були офіційно санкціоновані владою США, Великої Британії та ЄС, і, за оцінками Lloyd's List, цей темний флот становить близько 10% світового тоннажу танкерів.

В останні місяці було посилено заходи щодо обмеження операцій танкерів-незаконних перевезень.

Данія, не посилаючись на членство в темному флоті, почала оскаржувати страховий статус танкерів темного флоту на якірній стоянці Скаген та в Ересуннській протоці. Згідно з Копенгагенським договором 1857 року, судна мають право мирного проходу через Данські протоки. Але Данська морська адміністрація тепер стверджує, що вона висаджуватиметься на судна, якщо матиме інформацію, «що умови безпеки або праці моряків не відповідають міжнародним правилам, включаючи обов'язкові вимоги страхування». Вона виправдовує такі дії необхідністю захисту моряків та навколишнього середовища, особливо на обмежених водних шляхах, де наслідки аварії або розливу нафти можуть бути жахливими. Велика Британія застосовує аналогічний підхід у Ла-Манші та застосовує санкції до суден, які не реагують належним чином в середньому на 40 радіозапитів на підтвердження страхового статусу, що надходять щомісяця. У квітні Естонія затримала зареєстрований у Джибуті танкер Kiwala (IMO 9332810, тепер Pushpa, зареєстрований у Малаві), біля Таллінна, поки не було усунено недоліки безпеки, перш ніж дозволити танкеру продовжити рух до російського порту Усть-Луга.

Ці дії є перевіркою положень про право мирного проходу Конвенції ООН з морського права, і їх успіх чи ні ще має бути юридично – та практично – доведений. Але Росія сильно залежить від продажу своєї нафти для фінансування своєї воєнної економіки. Ця фіскальна потреба стає дедалі гострішою, оскільки з'являються ознаки економічної слабкості; вперше з 2022 року квартальний ВВП Росії знизився (на 0,6%) у першому кварталі 2025 року. Тому Росії довелося вжити заходів для захисту своїх економічних інтересів та доходів темного флоту на морі.

У квітні Балтійський флот провів навчання за участю 11 військових кораблів, підводного човна та винищувача, відпрацьовуючи завдання запобігання висадці на цивільні судна під ескортом. Міністерство оборони Фінляндії повідомило у травні, що російські військово-морські судна почали супроводжувати танкери темного флоту, що проходили транзитом через Фінську затоку. Російський корвет класу «Стерегущий» «Бойкий» (F532) супроводжував танкери «Сьєрра» (IMO 9522324) та «Наксос» (IMO 9336426) через Ла-Манш наприкінці червня. Ці та інші подібні обов'язки з ескорту самі по собі ще більше вичерпують доступність російських військово-морських суден та створюють додаткові накладні витрати на перевезення нафти. Але ще одна складність полягає в тому, що танкери темного флоту присутні по всьому світу, і російський флот не може бути скрізь одночасно. По всьому світу є вузькі місця, через які темний флот повинен проходити транзитом, і де російському флоту буде важко підтримувати присутність ескорту.

Хоча законність перехоплень розслідується, «темний флот» також стикається з більш безпосередньою загрозою. Наприкінці червня танкер «Віламура» (IMO 9529293, зареєстрований на Маршаллових островах) був пошкоджений вибухом біля Бенгазі. Протягом останнього року «Віламуру» бачили під час завантаження на двох російських нафтових терміналах: Усть-Лузі на Балтійському морі та Новоросійську на Чорному морі. Це п'ятий нафтовий танкер під іноземним прапором, який постраждав від вибухів після відвідування таких російських портів. Ці атаки, оскільки вони послаблять Росію економічно та відображатимуть російські атаки на економічні інтереси України, багато хто може вважати їх законними в контексті війни між Росією та Україною.

 Поки що не сталося жодного серйозного інциденту, пов'язаного зі спробами припинити діяльність темного флоту, що торгує російською, а також іранською, нафтою. З огляду на всі ймовірності, такий інцидент, ймовірно, станеться в недалекому майбутньому, і тиск найбільше відчуває напружений та бореться з труднощами російський флот.