Ми беремо участь

Пошукова форма

Круглий стіл на тему «Бізнес-асоціації в Україні: можливості та виклики»

27 Липень
2018

18 липня відбувся круглий стіл на тему «Бізнес-асоціації в Україні: можливості та виклики» АСОЦІАЦІЯ "УКРЗОВНІШТРАНС" також взяла участь. Під час заходу, який проводив Проект "Партнерство для розвитку міст" ПРОМІС, обговорили роль і місце місцевих бізнес-асоціацій для підтримки і розвитку малих і середніх підприємств. У круглому столі взяли участь: Спілка українських підприємців - Тетяна Паламарчук, Українська асоціація меблевиків - Світлана Гайдачук, Український органічний кластер - Марія Махновець, ПРООН - координатор проекту Владлен Сисун, Офіс з просування експорту (Export Promotion Office) - Мар'яна Каганюк, ГО "Клуб ділових людей ".

Микола Барановський, головний експерт з розвитку бізнес Проекту ПРОМІС розповів про звіт аналітичного дослідження стану залучених і зацікавленості в об’єднанні в асоціації представників місцевого бізнесу (ви можете ознайомиться з ним в електронному вигляді http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads /2018/07/Baranovsky_Reports_Ukr.pdf ).

В травні 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв Стратегію розвитку малого і середнього підприємства в Україні на період до 2020 року (http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KR170504.html). У Стратегії виписано її кінцеві кількісні цілі, серед яких: 1) входження в "ТОП-20" в рейтингу "Ведення бізнесу" Світового банку; 2) входження в "ТОП-3" Індексу економічної політики в сфері МСП; 3) зростання частки МСП в обсязі реалізованої продукції країни до 66%; 4) збільшення частки експортерів з 6 до 9%. Виконання всіх визначених у стратегії завдань належить за партнерської участі представників влади та бізнесу. Найважливішим фактором впливу є державні інститути, важливу роль також в цьому процесі відіграють бізнес-об'єднання.

Бізнес-об'єднання - це громадські формування підприємців, створені з метою чіткого формування життєва важливих потреб останніх і відстоювання їх інтересів усіма законними способами.

Бізнес-об'єднання покликані виконувати: посередництво між бізнесом і владою, лобіювання інтересів членів бізнес-утворень в органах влади та органах місцевого самоврядування, підтримка вітчизняних експортерів на зовнішніх ринках, лобіювання інтересів бізнесу в уряді, захист інтересів національного бізнесу в умовах регіонального інтеграції, формування позитивної корпоративної етики ведення бізнесу, контроль за діяльності органів влади та ін.

Основними тезами, якими необхідно володіти бізнес-об'єднання - це вміння донести до уряду бачення малого і середнього бізнесу, створюватися добровільно, без якогось вплив держави, створювати сприятливий клімат у суспільстві.

Офіційно в Україні зареєстровано від 400-500 - до 900 різних типів бізнес-об'єднань, проте реально функціонують близько 200 з них.

Проблеми, які виникають при утворенні і розвитку бізнес-асоціацій, можна виділити кілька з них: це низький рівень професіоналізму, відстоювання вузьких інтересів компаній, не всі хочуть вступати (виживання в самоті), низький рівень доступу до фінансової діяльності бізнес-об'єднань.

Протягом 2015-2017 рр. в Україні було проведено ряд заходів, метою яких було створення сприятливого бізнес-середовища для активізації економічного розвитку країни і залучення інвестиційних ресурсів:
1) було створено Національну платформу малого і середнього бізнесу (http://platforma-msb.org);

2) було розпочато проект ПРООН "Зміцнення бізнес-об'єднань малих і середніх підприємств";

3) була організована зустріч представників бізнес-об'єднань з працівниками Міністерства економічного розвитку і торгівля;

4) в рамках реалізації проекту ПРООН було проведено три конференції, на яких обговорювалося, зокрема, різна проблеми діяльності бізнес-об'єднання;

5) За підтримки ЄС в партнерстві з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України в рамках ініціативи EU4Business було розпочато реалізацію проекту FORBIS з метою створення в Україні бізнес-середовища, сприятливого для розвитку малого і середнього підприємництва.

Перспективні напрямки роботи бізнес-об'єднань та рекомендації для представників МСП щодо посилення їх здатності відстоювати свої інтереси шляхом консолідації зусиль:

1) Посилити роботу в напрямку налагодження горизонтальних зв'язків між підприємцями.

2) Поліпшення роботи в сфері налагодження вертикальних зв'язків для бізнес-об'єднань.

3) Придбати необхідні навички лобіювання інтересів МСП.

4) Опанувати технології, процедури і отримати належного досвіду чинення тиску на владу для досягнення необхідних результатів.

5) Посилити рівень комунікації бізнес-об'єднань.

6) Урізноманітнити інформаційну роботу із засобами масової інформації (висвітлення діяльності бізнес-об'єднань).

7) Розширити перелік видів послуг (фінансових, бухгалтерських, юридичних і т.д.), які надають бізнес-об'єднання.

8) Розвивати конструктивну взаємодію з регіональними та місцевими властями з метою відстоювання свого права брати участь в процес прийняття рішень, які дуже важливі для розвитку малого і середнього бізнеса.

Бізнес-об'єднання, як показує досвід розвинених країн, є дуже важливим механізмом формування сприятливого підприємницького середовища та стимулювання розвитку МСП.

Мар’яна Каганюк, керівник офісу з просування експорту Export Promotion Office, розповіла про можливості для бізнес-асоціацій в Україні: зростання, співпраця і експорт. Основний напрямки їх діяльності - це утворення для експортерів, бізнес можливості, експортний консалтинг, B2G платформа - комунікація уряду і влади з бізнесом, торговельні місії та бізнес візити (з презентацією компанії і їх можливостями можна ознайомитися https://docs.google.com/presentation/d/1FuN2EP9dhXDqyR3TTmrgyC7wNWBiL520CxTllmKtTPQ/edit#slide=id.p1) .На їх сайті (https://epo.org.ua/) можна зареєструватися і знайти для себе можливості для знаходження партнером для експорта.

Тетяна Паламарчук, співголова комітету з розвитку підприємництва Союзу українських підприємців (http://sup.org.ua/), розповіла про успіхи:

  • Загальне число компаній 646 (трохи більше, ніж за 2 роки),
  • Представництво і захист інтересів бізнесу членів Союзу найбільш успішними підприємцями України через роботу в комітетах ( 13 комітетів),
  • Можливість публічно заявити про проблеми бізнесу і консолідувати зусилля своїх колег для їх вирішення (був підписаний меморандум з СБУ про захист бізнес інтересів),
  • Отримання практичних знань і досвіду від успішних підприємців України і світу.

Владлен Сисун, координатор проекту ПРООН, поділився кращими практиками бізнес-об'єднаннями України з розвитку нового сервісу та залучення членів. Проект ПРООН «Зміцнення бізнес-об'єднань малих і середніх підприємств», який протягом 2015-2018 рр, працює по партнерстві з Мінекономрозвитку України та за фінансової підтримки уряду Швейцарії. Загальний обсяг фінансування проекту - 1,1 млн дол. США. Проект працює над прискоренням розвитку сектора МСП в Україні шляхом зміцнення потенціалу бізнес-об'єднань, долучаючись до активізації діалогу між приватним і державним секторами.

Співпраця між ПРООН та бізнес-об'єднаннями є метою підвищення ефективності роботи останніх в таких ключових сферах, як: приріст кількості членів, збільшення доходів від членських внесків, підвищення рівня надання послуг членам і клієнтам, посилення участі бізнес-об'єднань в розробці політики і їх активне долучення до долі в державно-приватному діалозі на місцевому та загальнонаціональному рівнях. Передовий досвід і практики з розвитку відібраних бізнес-об'єднань буде поширений проектом серед всіх бізнес-об'єднань України.

Головна мета проекту - прискорення розвитку малого і середнього підприємництва через зміцнення потенціалу бізнес асоціацій, забезпечить ефективну діяльність і стійкість цих організацій в середньостроковій і довгостроковій перспективах. Реалізація проекту впливає на здатність бізнес-об'єднань залучати нових учасників, розвиток конструктивного співпрацю з урядовими структурами і участь у формуванні політики, яка сприяє зростанню сектора МСП. Збільшення кількості членів бізнес-об'єднань в поєднанні з підвищеною інституційної ефективності, яка виникає завдяки підтримці з боку проекту, сприяє фінансової стійкості організацій і прискоренню мобілізації підприємців, тим самим посилюючи «загальний голос» бізнеса.

Проект розробляє і впроваджує індивідуалізовані програми зміцнення потенціалу бізнес-об'єднань в Україні, які сприятимуть посиленню їх інституційної, організаційної та фінансової спроможності на представлення інтересів приватного сектора, а також розвитку більш активної, ефективної і професійного діалогу між державним і приватним секторами, спрямованого на формування політики щодо поліпшення умов ведення бізнеса.

На платформі http://platforma-msb.org/category/baza-znan/ Академія бізнес-об'єднання (Академія БО) - це каталог освітніх матеріалів для керівників, лідерів, фахівців та активістів членських бізнес-об'єднань малого і середнього бізнесу, а також для всіх, хто цікавиться питаннями розвитку сектора МСБ в Україні і прагне реальних змін.

Національною платформою малого і середнього бізнесу був розроблений і адаптований для використання в Україні ряд методик для підприємців, зокрема: «Як малому бізнесу знайти партнерів за кордоном», «Як зацікавити інвестора для свого проекту», «Як отримати грант від агентства міжнародного розвитку США» (http://platforma-msb.org/category/baza-znan/nnetodyky/ ).

Свідченням зростання ініціативності та організованості бізнесу, зокрема через формування бізнес-об'єднань, є його реакція на законодавчі новації влади і пропозиції щодо внесення змін до системи оподаткування.