Громадська організація «Залізниця без корупції» проаналізувала закупівлі «Укрзалізниці» в 2018 році. Результат: основну частку всіх замовлень поділили між собою фірми, пов'язані з відомими українськими олігархами, бізнесменами і народними депутатами. LIGA.net публікує витяги з дослідження.
КОРИСНІ ДАНІ. Дослідження представлено в рамках проекту "Програма сприяння громадської активності" Приєднуйся! ", яка фінансується агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Діяльність громадської організації« Залізниця без корупції »підтримується Transparency International Україна.
У 2018 році "Укрзалізниця" зберегла негативні тенденції в державних закупівлях. Протягом року компанія залишалася лідером серед всіх замовників в Prozorro за кількістю протестів від учасників тендерів (980 скарг протягом року - в чотири рази більше, ніж в середньому по системі).
У тендерах компанії спостерігається найбільший відсоток дискваліфікованих пропозицій учасників (26% пропозицій). Закупівлі мають ознаки монополізованості, низької конкуренції (60,7% процедур проходять з мінімальною кількістю учасників, 65,4% тендерів проходять без цінової конкуренції) і низькою економії (показник «Укрзалізниці» по економії на 25% нижче, ніж в середньому по системі Prozorrо ).
У 2018 році "Укрзалізниця" провела закупівель на 27,9 млрд грн. (Замість запланованих 37 млрд грн.). Річний обсяг закупівель за останні чотири роки збільшився більш, ніж в два рази.
В обсязі доходів компанії частка публічних закупівель збільшилася з 14% до 33%. Таким чином, «Укрзалізниця» витрачає близько третини доходів на закупівлі для забезпечення виробничих потреб і капітальних інвестицій.
Хто основні постачальники товарів і послуг для «Укрзалізниці»?
Дві третини з 27,9 млрд грн., Які «Укрзалізниця» витрачає на закупівлі, поділили між собою кілька компаній, що входять до складу великих українських ФПГ, а також маловідомі прокладки.
Найбільша частка закупівель «Укрзалізниці» - пально-мастильні матеріали. Автори дослідження пов'язують фаворитів тендерів з Віктором Медведчуком, Олександром Грановським і нардепом Олександром Понаморевим. Ці компанії отримали контракти на 6,9 млрд грн. в 2018 році.
Документально підтвердити зв'язок не можна. В. Медведчук і А. Грановський неодноразово спростовували володіння паливним бізнесом.
Основний негативний тренд: в 2017 році «Укрзалізниця» запровадила систему допуску до застосування масел на ж / д, яка обмежує конкуренцію через складну процедуру акредитації виробництва, яку проходять лише обрані підприємства. Міжнародні постачальники поки ці тендери не виграють.
Крім того, закупівельні ціни на 30% перевищують середньоринкові показники.
Є й позитив - завдяки введенню формульного ціноутворення при закупівлі палива, яке «Укрзалізниця» запровадила в 2018 році. Це припинило практику 2016-2017 р, коли завдяки додатковим угодам до контрактів, постачальники постфактум піднімали ціну на поставлене паливо.




